W nowym roku obejmie pan funkcję partnera zarządzającego polską praktyką EY. Będzie pan się zajmował już nie tylko podatkami, ale i audytem, doradztwem finansowym i innymi usługami dla biznesu. Jaką ma pan receptę na skuteczne doradztwo biznesowe w realiach wciąż kryzysowych?
Jacek Kędzior:
W dzisiejszym świecie wielu stara się szukać szybkich rozwiązań, żeby osiągnąć krótkoterminowe cele finansowe, a my budujemy firmę, która chce działać inaczej i postrzega swoje miejsce na rynku długoterminowo. Chcemy oprzeć naszą biznesową skuteczność na świadczeniu doradztwa, które w centrum postawi nie własny, doraźny interes, lecz potrzeby klienta. Jestem przekonany, że takie założenie, wspólne dla naszej różnorodnej oferty usług i konsekwentnie realizowane, docelowo zwiększy efektywność całej firmy i ugruntuje jej wiodącą pozycję.
Na rynku doradztwa podatkowego jest dziś tzw. wielka czwórka z kilkusetosobowymi zespołami doradców, mnóstwo kancelarii jedno- lub dwuosobowych, ale stosunkowo niewiele firm liczących po kilkunastu doradców. Czy dla takich średniaków jest miejsce?
Myślę, że miejsca na rynku jest bardzo dużo. Trudno jednak się na nim utrzymać, gdy nie daje się klientowi tego, czego potrzebuje najbardziej: szerokiej oferty. Wprawdzie są klienci szukający rozwiązania jakiejś szczegółowej kwestii, ale bardzo często dobra obsługa wymaga znawstwa wielu specjalistycznych zagadnień podatkowych i nie tylko podatkowych. Dlatego przyszłość należy do firm, które mają zespoły ekspertów z różnych dziedzin. One dają też gwarancję jakości. Wymagania klientów cały czas rosną. Oczywiście jest wciąż miejsce dla indywidualnych doradców, którzy zajmują się bieżącą, lokalną obsługą podatników. Jeśli jednak ktoś chce sprostać ich potrzebom, powinien iść w kierunku oferty kompleksowej, a nawet międzynarodowej. Przecież coraz częściej nawet niewielkie firmy wykorzystują rozwiązania optymalizacyjne wymagające wiedzy o zagranicznych jurysdykcjach podatkowych. Dobrze dobrany zespół może tym wyzwaniom rynku sprostać lepiej niż pojedynczy doradca.