Zgodnie z art. 6 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (dalej: u.w.l.) wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota mieszkaniowa ma zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych (może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania), a także posiada zdolność sądową i procesową, co oznacza, że może pozywać i być pozwana przed sądem.
Wspólnoty mieszkaniowe można podzielić na duże, których działanie regulują przepisy u.w.l., i małe – działające na podstawie przepisów kodeksu cywilnego i kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności. Do pierwszej kategorii zalicza się wspólnoty, gdzie liczba właścicieli wyodrębnionych i niewyodrębnionych lokali jest większa niż siedem (art. 20 u.w.l.) i to właśnie ich dotyczy w praktyce problem zgodności z prawem i zaskarżalności uchwał, ponieważ tryb ich podejmowania jest znacznie sformalizowany.
Podejmowanie decyzji
Podstawowym sposobem podejmowana decyzji przez członków dużych wspólnot mieszkaniowych jest podejmowanie uchwał. Już na początku ich istnienia ogół mieszkańców ma obowiązek podjęcia uchwały o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu (art. 20 ust. 1 u.w.l.). Alternatywnym rozwiązaniem może być również powierzenie pieczy nad nieruchomością osobie fizycznej lub prawnej, która profesjonalnie świadczy usługi w zakresie szeroko pojętej obsługi wspólnot mieszkaniowych (art. 18 u.w.l.).
Jeżeli we wspólnocie mieszkaniowej dokonano wyboru zarządu (art. 20 ust. 1 u.w.l.), to w praktyce i tak się zdarza, że zarząd ten jeszcze dodatkowo zleca wykonywanie niektórych swoich funkcji w drodze umowy cywilnoprawnej zarządowi zleconemu, którym jest podmiot świadczący profesjonalnie tego typu usługi. Należy przy tym pamiętać, że na zawarcie takiej umowy cywilnoprawnej przez zarząd wybrany wymagana jest uchwała członków wspólnoty, co potwierdził Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z 10 września 2002 r. (I ACa 384/2002). W przypadku zlecenia zarządu podmiotowi zewnętrznemu, zarząd wybrany nie traci swych uprawnień. Jednak w praktyce to profesjonalny zarządca, działając w imieniu wspólnoty, kieruje sprawami wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz (bierze na siebie uprawnienia i obowiązki zarządu określone w art. 21 u.w.l.). Natomiast zarząd wybrany sprawuje jedynie funkcję kontrolną.
Czynności zwykłego zarządu podejmowane są przez zarząd lub profesjonalnego zarządcę samodzielnie, natomiast do podjęcia czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest uchwała właścicieli lokali, wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi (lub zarządcy) pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie przewidzianej prawem (art. 22 u.w.l.).