Reklama
Rozwiń

Komorowska-Mrozik, Piechota: Szachownica Louis Vuitton może być znakiem towarowym?

Wykazanie uzyskania zdolności odróżniającej nie jest łatwym zadaniem nawet dla dużego domu mody, co pokazuje wyrok sądu UE.

Publikacja: 28.11.2022 07:05

Komorowska-Mrozik, Piechota: Szachownica Louis Vuitton może być znakiem towarowym?

Foto: Adobe Stock

Czy zastanawiali się kiedyś państwo, co łączy Toruńskie Pierniczki, eObuwie i Pocztę Kwiatową? Uprawnionym do wszystkich tych znaków towarowych udało się wykazać tzw. wtórną zdolność odróżniającą, dlaczego zatem nie udało się to francuskiemu domowi mody? Prześledźmy ciekawy przykład wtórnej zdolności odróżniającej na kanwie orzeczenia sądu UE w sprawie Louis Vuitton vs EUIPO (sygn. T-275/21).

Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, należy cofnąć się do początków historii słynnego wzoru szachownicy o nazwie Damier Azur. Od 2006 r. Louis Vuitton używa go do produkcji wyrobów galanteryjnych, w tym toreb i portfeli. W 2008 r. zdecydował się ochronić ten wzór poprzez zgłoszenie go jako międzynarodowy znak towarowy z desygnacją Unii Europejskiej, dla towarów z klasy 18, w tym właśnie wspomnianej galanterii. W 2015 r. polski przedsiębiorca zdecydował się jednak złożyć w EUIPO (Urząd UE ds. Własności Intelektualnej) wniosek o unieważnienie tego znaku dla terytorium UE. Czynność ta wywołała wieloetapowy spór sądowy, w którym Louis Vuitton szeroką gamą dowodów i argumentów starał się wykazać nabycie przez szachownicę wtórnej zdolności odróżniającej, tj. uzyskanej dzięki używaniu zdolności oznaczenia do odróżniania towarów/usług pochodzących od jednego przedsiębiorcy od towarów/usług innego przedsiębiorcy.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Opinie Prawne
Piątkowski, Trębicki: Znachorzy próbują „leczyć” szpitale z długów
Opinie Prawne
Andrzej Ladziński: Diabeł w ornacie, czyli przebierańcy w urzędach
Opinie Prawne
Mateusz Radajewski: Nie namawiajmy marszałka Sejmu do złamania konstytucji
Opinie Prawne
Prof. Gutowski: Po wyborach w 2023 r. stworzyliśmy precedens, jesteśmy jego zakładnikami
Opinie Prawne
Bieniak, Mrozowska: Zakaz reklamy, który uderzał w przedsiębiorców