Największy problem z reformami szkolnictwa w Polsce polega na tym, że toczą się w cieniu ideologicznych wojen. Na plan dalszy schodzi : jakości edukacji, poprawa organizacji pracy szkoły i funkcjonowanie w niej społeczności szkolnej.
Kluczowe w debatach stają się kwestie, które naznaczone są ideologią. Gustuje w tym szczególnie lewica i lewicujący Związek Nauczycielstwa Polskiego, który nadaje takim debatom ton. Kiedy ministrem edukacji został wyrazisty, konserwatywny Przemysław Czarnek, który nigdy nie krył swojego stosunku do lewicowych środowisk w szkole, stało się jasne, że do zwarcia musi dojść.
Czytaj więcej
Protest nauczycieli był niczym innym jak wołaniem: rozmawiajmy jak partner z partnerem, a nie pan...
Nowy minister szybko został wykreowany, jako postać, uosobienie ciemnoty, zacofania i promocji prawicowego zamordyzmu, który zagraża nowoczesnej szkole, a co za tym idzie dobru uczniów. Obserwując emocjonalne debaty w komisjach sejmowych, które toczyły się nad „Lex Czarnek” można było dojść do wniosku, że najważniejszym problemem polskiej szkoły nie jest nie-życiowy program edukacji, jakość nauczania, słabe kadry, ale zajęcia pozalekcyjne. Tej sprawie poświęcono najwięcej miejsca, wynosząc ją do rangi fundamentalnego problemu, nie tylko dla uczniów, rodziców, nauczycieli, ale wręcz czegoś co zagraża demokracji i wolności.
Balon pompował się szybko. Choć, patrząc z perspektyw przeciętnego rodzica kwestia tzw. zajęć pozalekcyjnych jest sprawą marginalną i nie w nich należy szukać głównych problemów w edukacji. Dla protestujących posłów i aktywistów - nie miało to jednak znaczenia. Mogli zabłysnąć, prezentując się jako obrońcy wolności przed barbarzyńcami. Nie miało też znaczenia, że ustawa zawierała wiele dobrych, postulowanych przez rodziców rozwiązań np. rozwijających zasady nauki zdalnej poza pandemią, polepszających sytuację uczniów niepełnosprawnych, czy samych nauczycieli. Kwestia nowych kompetencji dla kuratorów - była dyskusyjna, ale ich krytyka prowadzona była bezdyskusyjnym tonem, jako zamach na najwyższe wartości i kropka.