NSA z zasady nie uczestniczy w procesie legislacyjnym. Ani on sam ani jego organy nie mają, co jest niejako oczywiste, inicjatywy ustawodawczej. Nie uczestniczą także w szeroko rozumianym procesie legislacyjnym, np. opiniowaniu projektów aktów prawnych, w przeciwieństwie do niektórych państw europejskich (sądy typu rad stanu).
Pewne odrębności występują także w naszym systemie prawnym. Zgodnie bowiem z ustawą o Sądzie Najwyższym jest on organem władzy sądowniczej powołanym m.in. do „opiniowania projektów ustaw i innych aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują sądy, a także innych ustaw w zakresie, w którym uzna to za celowe".
W toku dyskusji nad ustawami wprowadzającymi dwuinstancyjne sądownictwo administracyjne rozważano możliwość uprawnienia NSA do opiniowania aktów prawnych. Przeważyła koncepcja przeciwna nawet nie ze względu na ewentualne rozwiązania organizacyjne (np. konieczność wzmocnienia kadrowego Biura Orzecznictwa), a z uwagi na negatywne doświadczenia. Opinie formułowane w NSA często nie były brane pod uwagę, zwracano się o nie w tzw. trybie obiegowym z terminami odpowiedzi uniemożliwiającymi jakąkolwiek dyskusję nad projektem. Bywało, że zarzucano udzielenie pozytywnej opinii, a następnie wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego. Wreszcie chodziło o to, by sędziowie nie czuli się skrępowani w orzekaniu w związku z opiniami wydawanymi przez NSA.
Nie ma potrzeby przekonywania, jak istotne znaczenie ma sformułowanie przepisu prawa w sposób niebudzący wątpliwości co do jego rozumienia, a zatem zgodnie z konstytucyjnymi zasadami państwa prawnego.
Istotną rolę w stosowaniu prawa odgrywa orzecznictwo sądów administracyjnych. W uzasadnieniach wyroków sędziowie dokonują interpretacji przepisu prawa, wskazując na właściwe rozumienie przepisu w kilku aspektach: osiągnięcia przez prawodawcę zamierzonego celu, przestrzegania norm konstytucyjnych, przepisów Unii Europejskiej oraz postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych, a także utrwalonej linii orzeczniczej, w tym przede wszystkim postanowień uchwał podjętych w poszerzonych składach.