Byłym agentom z zakazem konkurencji trzeba płacić

Wprowadzenie do umowy agencyjnej zakazu konkurencji dla agenta na okres po jej rozwiązaniu rodzi z mocy prawa obowiązek wypłaty agentowi, w czasie trwania tego zakazu, odpowiedniej sumy pieniężnej.- pisze radca prawny

Publikacja: 15.09.2012 17:00

Byłym agentom należy się wynagrodzenie za czas, w którym powstrzumują się od pracy u konkurencji

Byłym agentom należy się wynagrodzenie za czas, w którym powstrzumują się od pracy u konkurencji

Foto: www.sxc.hu

Red

Obowiązek zapłaty ekwiwalentu pieniężnego z tytułu ograniczenia działalności konkurencyjnej agenta w okresie po rozwiązaniu z nim umowy wynika z każdej umowy agencyjnej, która w sposób skuteczny ustanowiła takie ograniczenie, a zatem została zawarta w formie pisemnej, wprowadzone ograniczenie dotyczy grupy klientów lub obszaru geograficznego objętych działaniem agenta oraz towarów i usług stanowiących przedmiot umowy agencyjnej  a przewidziany w niej zakaz konkurencji został zastrzeżony maksymalnie na okres dwóch lat od daty jej rozwiązania  (art. 764

6

k.c.

). Ustanowienie skutecznego zakazu konkurencji po rozwiązaniu umowy agencyjnej może również nastąpić w odrębnej umowie regulującej wyłącznie tę kwestię.

Warto pamiętać, że agentowi należy się wynagrodzenie z tytułu ograniczenie działalności konkurencyjnej po rozwiązaniu umowy nawet wówczas, gdy umowa nie przewiduje obowiązku jego zapłaty wprost i nie określa wysokości tego świadczenia.

Źródłem obowiązku wypłaty świadczenia na rzecz byłego agenta jest przepis art. 764

6

§ 3 k.c. W razie pominięcia w umowie postanowień dotyczących wysokości tego świadczenia, agentowi należy się suma w wysokości odpowiedniej do korzyści osiągniętych przez dającego zlecenie na skutek ograniczenia działalności konkurencyjnej oraz utraconych z tego powodu możliwości zarobkowych agenta – art. 764

6

§ 4 k.c. Świadczenie w takiej wysokości może być wypłacane okresowo, co sugeruje literalne brzmienie tego przepisu, ale nie można też wykluczyć jednorazowej wypłaty.

Jeśli umowa nie określa wprost wysokości świadczenia, jakie z tytułu zakazu konkurencji ma otrzymywać agent dochodzenie przez agenta tego roszczenia na drodze sądowej  może być znacznie utrudnione na poziomie dowodowym. Celem uzasadnienia i udowodnienia, że wysokość roszczenia odpowiada wymaganiom art. 764

6

§ 4 k.c. konieczne należy odnieść się odnieść się do wyników generowanych przez agenta w czasie trwania umowy, a własne wyliczenia poprzeć dowodem z opinii biegłego sądowego z zakresu np. rachunkowości. Możliwe jest również zobowiązanie pozwanego dającego zlecenie o dostarczenie dokumentów księgowych i innych potwierdzających wysokość korzyści generowanych z udziałem klientów pozyskanych przez agenta w okresie obowiązywania zakazu konkurencji.

Agent może zostać skutecznie zobowiązany do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej po rozwiązaniu umowy agencyjnej nieodpłatnie. Wystarczy, że umowa, z której wynika ograniczenie działalności konkurencyjnej po rozwiązaniu umowy agencyjnej stanowić będzie w sposób jednoznaczny, że agent nie jest uprawniony do otrzymania jakiejkolwiek sumy pieniężnej tego tytułu ograniczenia działalności konkurencyjnej po rozwiązaniu umowy agencyjnej.

Obowiązek wynagrodzenia z tytułu ograniczenia działalności konkurencyjnej po rozwiązaniu umowy nie ma zatem charakteru bezwzględnego i strony mogą w umowie wyłączyć obowiązywanie art. 764

6

§ 3 k.c.

W tym zakresie reguły dotyczące ustanowienia zakazu konkurencji po rozwiązaniu umowy agencyjnej są bardziej liberalne niż te dotyczące zakazu konkurencji obowiązującego po ustaniu stosunku pracy  - art. 101

2

k.p.

, gdzie obowiązek zapłaty odszkodowania dla pracownika, który w czasie trwania umowy miał dostęp do szczególnie ważnych dla pracodawcy informacji, ma charakter bezwzględny. Podobnie w przypadku zakazu konkurencji po rozwiązaniu umowy zlecenia  jak i innych umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy o umowie zlecenia. Skuteczne ograniczenie działalności zleceniobiorcy po rozwiązaniu umowy zlecenia jest możliwe, ale brak ekwiwalentu pieniężnego pociąga za sobą nieważność takich postanowień jako sprzecznych z zasadami współżycia społecznego, co wynika z uzasadnienia wyroku Sądu Najwyższego z dnia 11 września 2003 (sygn. akt III CKN 579/01, OSNC 2004/10/167).

Autorka jest radcą prawnym, Kancelaria Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy

Obowiązek zapłaty ekwiwalentu pieniężnego z tytułu ograniczenia działalności konkurencyjnej agenta w okresie po rozwiązaniu z nim umowy wynika z każdej umowy agencyjnej, która w sposób skuteczny ustanowiła takie ograniczenie, a zatem została zawarta w formie pisemnej, wprowadzone ograniczenie dotyczy grupy klientów lub obszaru geograficznego objętych działaniem agenta oraz towarów i usług stanowiących przedmiot umowy agencyjnej  a przewidziany w niej zakaz konkurencji został zastrzeżony maksymalnie na okres dwóch lat od daty jej rozwiązania  (art. 764

Pozostało 85% artykułu
Opinie Prawne
Marek Isański: Można przyspieszyć orzekanie NSA w sprawach podatkowych zwykłych obywateli
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"