Funkcjonujący od początku 2010 r. e-sąd w ostatnich miesiącach wzbudzał liczne niepokoje. Zaistniałe kontrowersje wynikały z masowego napływu spraw do e-sądu. Wiązało się to z wyjaskrawieniem istniejących od dawna mankamentów postępowania cywilnego. Dotyczy to przede wszystkim doręczeń. Te i inne problemy zostały w znacznej mierze rozwiązane przez nowelizację kodeksu postępowania cywilnego z 10 maja tego roku.
Szybki mechanizm naprawy doręczenia
Dysponowanie przez powoda i sąd błędnym adresem pozwanego prowadzi w niemałej liczbie przypadków do przyjęcia (potocznie rozumianej) fikcji doręczenia. W takich sytuacjach faktycznie pozwany nie odbiera przesyłki z sądu, a pomimo to postępowanie toczy się tak, jakby przesyłka została przez niego odebrana. Takie rozwiązanie podyktowane jest potrzebą zapobiegnięcia przypadkom, w których pozwany celowo uchylałby się od odbioru przesyłki, aby tylko storpedować postępowanie.
Jednak czasami pozwany rzeczywiście nie ma możliwości odbioru przesyłki, ponieważ kierowana jest ona na błędny adres lub dochodzi do „pomylenia" osób o takim samym imieniu i nazwisku. Pozwany nie jest wtedy całkowicie bezbronny, jednak dotychczasowe mechanizmy nie są wystarczająco szybkie i wymagają znajomości prawa. Z tego względu znowelizowane przepisy wprowadzają nowe regulację dotyczące stosowania nr. PESEL, NIP lub KRS, a także w zakresie egzekucji. Nowe przepisy dotyczące e-sądu idą najdalej w zakresie nowych praw i obowiązków stron.
PESEL, NIP lub KRS
W myśl nowej regulacji powód w e-sądzie musi podać identyfikujący pozwanego PESEL, NIP, nr KRS lub numer w innym właściwym rejestrze (w zależności czy pozwany jest osobą fizyczną, czy też jednostką organizacyjną). Dotąd numery pozwanego nie były w ogóle konieczne w postępowaniu przed e-sądem. Powód podawał jedynie swoje numery. Teraz oprócz swoich będzie musiał podać również numery strony przeciwnej.
Faktycznie nakłada to na powoda obowiązek poznania danych numerycznych pozwanego przed wszczęciem sprawy. W przypadku gdy pozwany będzie przedsiębiorcą lub jednostką organizacyjną, dane te można łatwo i za darmo znaleźć w internetowych publicznych rejestrach.