Mechanizm aukcji elektronicznej jest uregulowany w art. 91a–91c ustawy 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa PZP"). Przepisy nie zawierają definicji pojęcia „aukcja elektroniczna". Można ją określić jako nieobowiązkowy element procedury udzielenia zamówienia publicznego, które jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Aukcja elektroniczna nie jest trybem udzielania zamówień, choć często jest mylona z samodzielnym trybem licytacji elektronicznej. Aukcja jest zaś swoistą dogrywką, możliwą do przeprowadzenia w niektórych sytuacjach powstałych pod rządami ustawy PZP.
Dodatkowy etap postępowania
W praktyce mechanizm aukcji elektronicznej to dodatkowy etap postępowania, w toku którego wykonawcy, którzy przeszli pozytywnie procedurę oceny ofert i zakwalifikowali się do udziału w aukcji, mogą „poprawić" swoje oferty. Możliwe jest poprawienie zarówno ceny, jak i innych mierzalnych parametrów, które do aukcji wytypował zamawiający. Mogą to być wszystkie bądź niektóre spośród kryteriów ocenianych „w papierowym" etapie. Aby aukcja mogła być elektroniczna (co wynika z jej nazwy), kryteria muszą „umożliwiać automatyczną ocenę oferty bez ingerencji zamawiającego".
Przeprowadzenie aukcji elektronicznej nie jest skomplikowane i nie wymaga znacznego zwiększenia nakładu czasu i pracy po stronie zamawiającego
Dzięki aukcji zamawiający zazwyczaj uzyskują ofertę korzystniejszą cenowo i jakościowo, a wykonawcy mają możliwość poprawienia swojej pozycji w rankingu ofert i uzyskania zamówienia przegranego na podstawie pierwotnej oferty. Jednak znaczna część zamawiających rezygnuje z przyznanej im ustawowej możliwości uzyskania lepszej (korzystniejszej) oferty. Przyczyn zapewne jest wiele. Jako najważniejsze należy wymienić obawy związane z wciąż mało popularną procedurą aukcyjną. Instrument aukcji został dodany do ustawy PZP i jak to często bywa, ustawodawca nie uregulował wielu istotnych dla stron aspektów. Tymczasem przeprowadzenie aukcji elektronicznej nie jest skomplikowane i nie wymaga znacznego zwiększenia nakładu czasu i pracy po stronie zamawiającego. Niesie ze sobą jednak kilka zagrożeń.
Informacje w ogłoszeniu
Punktem wyjścia dla skorzystania z mechanizmu aukcji elektronicznej musi być umieszczenie zapowiedzi jej przeprowadzenia w samym ogłoszeniu o zamówieniu. Zamawiający powinien wskazać, że przewiduje przeprowadzenie aukcji elektronicznej, a także określić (np. w SIWZ), które kryterium będzie przedmiotem aukcji.