Od 18 stycznia 2015 r. zacznie obowiązywać znowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2014 r., poz. 945, „Ustawa"), której celem jest m.in. wzmocnienie systemu ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce. Przede wszystkim przez zwalczanie nielegalnych porozumień zawieranych między przedsiębiorcami, o których mowa w art. 6 Ustawy. W tym zakresie Ustawa wyposaża prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w instrumenty prawne, które w zamierzeniu ustawodawcy mają doprowadzić do wyeliminowania szkodliwych dla rynku porozumień oraz mają ograniczyć ryzyka ich występowania.
Ostre narzędzia
Spośród tych instrumentów najwięcej pytań i wątpliwości wiąże się z przyznaniem prezesowi UOKiK prawa do nałożenia kary pieniężnej do 2 000 000,00 zł na osobę zarządzającą przedsiębiorstwem, która w ramach sprawowanych funkcji umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do naruszenia przez tego przedsiębiorcę zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję (art. 6a oraz art. 106a ust. 1 Ustawy). Tak sformułowany przepis pozwala na wyodrębnienie kilku istotnych elementów decydujących o podmiotowym i przedmiotowym zakresie jego zastosowania.
Po pierwsze, ukarane zostać mogą wszelkie osoby, które Ustawa definiuje jako „zarządzające", tj. kierujące przedsiębiorstwem, w szczególności zaś osoby pełniące funkcję kierowniczą lub wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy (art. 4 pkt 3a Ustawy). Tak szeroka definicja osoby zarządzającej pozwala objąć spektrum stosowania omawianej regulacji wszelkie osoby decydujące u danego przedsiębiorcy o istotnych, strategicznych kwestiach mających przełożenie na jego rynkową działalność. W zależności od struktury organizacyjnej przedsiębiorcy w grę wchodzić mogą np. członkowie zarządu, rad nadzorczych, a w przypadku mniejszych podmiotów – kierownicy czy prezesi odpowiedzialni za działania tych podmiotów.
Po drugie, podstawą odpowiedzialności tych osób są umyślne (a więc zawinione) działania lub zaniechania. Odwołując się do koncepcji „winy" przyjmowanej w prawie karnym, oznacza to, iż konkretna aktywność lub jej brak nakierowane na celowe naruszenie prawa (tzw. zamiar bezpośredni) lub występujące w sytuacji możliwości przewidzenia naruszenia i akceptacji tego ryzyka (tzw. zamiar ewentualny) pozwoli organowi antymonopolowemu ukarać sprawcę naruszenia.
Stopień winy powinien z pewnością uwzględniać należytą staranność danej osoby, która ma znaczenie dla oceny, na ile zobowiązana była zachować się w określony sposób. W przypadku np. członków zarządu należyta staranność, a tym samym umyślność zachowania, będzie uwzględniała podwyższony (profesjonalny) miernik należytej staranności, co pozwoli na szersze zastosowanie przepisów wobec tych osób.