Na łamach „Rzeczpospolitej" problematyka prawa weterynaryjnego i organów administracji weterynaryjnej jest podejmowana rzadko. Również i w literaturze prawniczej zagadnienia te nie cieszą się dużą popularnością, a przecież stanowią istotny element nie tylko działalności przedsiębiorców, ale także przeciętnego konsumenta. Od sprawności działania organów administracji weterynaryjnej w dużym stopniu zależy bezpieczeństwo żywności i żywienia, a także stan zdrowia zwierząt. Stąd też wymaga to od ustawodawcy przyjęcia takich rozwiązań, które tę skuteczność zagwarantują.
Jednym z takich instrumentów jest wyposażenie administracji weterynaryjnej w kompetencje kontrolne, przy jednoczesnym nadaniu protokołowi kontroli szczególnego charakteru.
Jeżeli kontrola jest kierowana na zewnątrz, a więc wobec podmiotów, które nie są w strukturach administracji publicznej, zawsze pojawia się problem ochrony praw i wolności kontrolowanych jednostek, w tym również problem ograniczenia wolności działalności gospodarczej. Jednocześnie skuteczność działania organów administracji publicznej wymaga ograniczania tejże wolności. Stąd też rozwiązania przyjęte w ustrojowej dla organów administracji publicznej ustawie musi cechować z jednej strony gwarancja ochrony praw i wolności, a z drugiej strony sprawność i skuteczność działania.
Waga ustaleń
Czynności kontrolne dokonywane przez organy administracji weterynaryjnej są dokumentowane i przybierają postać protokołu z kontroli. W działaniach organów administracji weterynaryjnej ustalenie stanu faktycznego ma niebagatelne znaczenie. Decyduje ono bowiem o dalszym przebiegu postępowania administracyjnego, ewentualnie postępowania sądowo-administracyjnego czy wreszcie innych postępowań.
Jednocześnie prawodawca ma świadomość, że ustalany przez organy administracji weterynaryjnej stan faktyczny ma charakter ulotny, a również bardzo często ulega on zmianie przez podmiot kontrolowany, np. poprzez zaniechanie dodawania do paszy białka zwierzęcego, którego istnienie ujawniono w kontroli.