Reklama

Administracja weterynaryjna: znaczenie protokołu kontroli

Nadanie protokołowi kontroli szczególnego charakteru to ważny instrument, w który ustawodawca wyposażył administrację weterynaryjną – pisze profesor prawa.

Publikacja: 13.04.2015 09:35

Administracja weterynaryjna: znaczenie protokołu kontroli

Foto: Rzeczpospolita

Na łamach „Rzeczpospolitej" problematyka prawa weterynaryjnego i organów administracji weterynaryjnej jest podejmowana rzadko. Również i w literaturze prawniczej zagadnienia te nie cieszą się dużą popularnością, a przecież stanowią istotny element nie tylko działalności przedsiębiorców, ale także przeciętnego konsumenta. Od sprawności działania organów administracji weterynaryjnej w dużym stopniu zależy bezpieczeństwo żywności i żywienia, a także stan zdrowia zwierząt. Stąd też wymaga to od ustawodawcy przyjęcia takich rozwiązań, które tę skuteczność zagwarantują.

Jednym z takich instrumentów jest wyposażenie administracji weterynaryjnej w kompetencje kontrolne, przy jednoczesnym nadaniu protokołowi kontroli szczególnego charakteru.

Jeżeli kontrola jest kierowana na zewnątrz, a więc wobec podmiotów, które nie są w strukturach administracji publicznej, zawsze pojawia się problem ochrony praw i wolności kontrolowanych jednostek, w tym również problem ograniczenia wolności działalności gospodarczej. Jednocześnie skuteczność działania organów administracji publicznej wymaga ograniczania tejże wolności. Stąd też rozwiązania przyjęte w ustrojowej dla organów administracji publicznej ustawie musi cechować z jednej strony gwarancja ochrony praw i wolności, a z drugiej strony sprawność i skuteczność działania.

Waga ustaleń

Czynności kontrolne dokonywane przez organy administracji weterynaryjnej są dokumentowane i przybierają postać protokołu z kontroli. W działaniach organów administracji weterynaryjnej ustalenie stanu faktycznego ma niebagatelne znaczenie. Decyduje ono bowiem o dalszym przebiegu postępowania administracyjnego, ewentualnie postępowania sądowo-administracyjnego czy wreszcie innych postępowań.

Jednocześnie prawodawca ma świadomość, że ustalany przez organy administracji weterynaryjnej stan faktyczny ma charakter ulotny, a również bardzo często ulega on zmianie przez podmiot kontrolowany, np. poprzez zaniechanie dodawania do paszy białka zwierzęcego, którego istnienie ujawniono w kontroli.

Reklama
Reklama

Jak stanowi art. 19f ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej: „Ustalenia ujęte w protokole kontroli stanowią podstawę do podjęcia dalszych czynności, w tym dokonania ocen, sporządzenia wniosków, zaleceń pokontrolnych, wydania decyzji i sporządzenia informacji dla jednostek nadrzędnych oraz do powiadomienia właściwego organu w przypadku popełnienia przestępstwa lub wykroczenia".

Z przepisu tego wynika, że ustalenia poczynione podczas kontroli organów administracji weterynaryjnej, a przede wszystkim ustalenie określonego stanu faktycznego, ma istotne znaczenie dla dalszych ewentualnych postępowań. Prawodawca bowiem wyraźnie wskazuje, że ustalenia te mogą być podstawą wszczęcia postępowań jurysdykcyjnych, w tym również postępowań, w których wydawane będą decyzje administracyjne.

W konsekwencji trzeba przyjąć, że postępowanie dowodowe prowadzone w ramach postępowania jurysdykcyjnego ulega ograniczeniu na korzyść stanu faktycznego ustalonego w protokole kontroli. Wprawdzie ustawa wyraźnie tego nie wskazuje, niemniej jednak konstrukcja art. 19f ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wskazuje, że ustalenia poczynione w takim protokole mają charakter wiążący. Bardzo często nie ma bowiem innych środków dowodowych, za pomocą których można byłoby ustalić stan faktyczny z uwagi na jego ulotność, a także interes przedsiębiorcy, aby ten ustalony stan faktyczny był inny, niż organ go stwierdził.

Ocena protokołu

W orzecznictwie sądów administracyjnych ocena protokołu kontroli dokonywana jest w różnoraki sposób. Niektóre sądy przyjmują, i słusznie, że ustalenia poczynione w tym protokole są ustaleniami wiążącymi (jak np. WSA w Bydgoszczy w wyrokach z 26 listopada 2013 r., sygn. akt II SA/Bd 933/13 i II SA/Bd 934/13). Oczywiście warunkiem przyjęcia takiego stanowiska jest zachowanie wszelkich standardów ochrony interesów kontrolowanego podmiotu, o czym będzie jeszcze mowa niżej. Ustawodawca bowiem nie dopuszcza arbitralności ustaleń organu kontrolowanego. Natomiast w niektórych przypadkach sądy uznawały, że ustalenia poczynione w protokole kontroli nie zwalniają organu z obowiązku poszukiwania prawdy obiektywnej, np. WSA w Bydgoszczy w wyroku z 27 listopada 2013 r., sygn. akt: II SA/Bd 984/13. Istotna rola protokołu kontroli w ewentualnych postępowaniach, w tym w postępowaniach administracyjnych wymaga zachowania gwarancji dla podmiotu kontrolowanego. Musi on mieć możliwość obrony przed ustaleniami czynionymi w toku kontroli. Gwarancje takie wynikają z art. 19c, 19d i 19f ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. Gwarancyjny charakter ma zapewnienie przy kontroli udziału samego podmiotu kontrolowanego lub upoważnionego przez niego podmiotu. Obecność kontrolowanego lub upoważnionej osoby ma przede wszystkim na celu zachowanie obiektywizmu kontroli i poczynionych w jej toku ustaleń. Podmiot kontrolowany może uczestniczyć na bieżąco w czynnościach kontrolnych, weryfikując prawidłowość działania organów kontrolujących.

Znaczenie gwarancyjne ma również prawem określona treść protokołu. Protokół musi odpowiadać standardom określonym w normie prawnej. Szczególnie istotne znaczenie ma pouczenie skarżącego co do możliwości wniesienia zastrzeżeń.

Wreszcie trzecim elementem o charakterze gwarancyjnym, w mojej ocenie najistotniejszym, jest możliwość wniesienia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu. Jest to jednak jedyny sposób kwestionowania stanu faktycznego, ustalonego przez organy kontrolujące. Jak wyjaśniał w wyżej cytowanych wyrokach WSA w Bydgoszczy, niewniesienie zastrzeżeń do protokołu kontroli pozbawia podmiot kontrolowany uprawnienia do negowania poczynionych w protokole z kontroli ustaleń odnośnie do stanu faktycznego.

Reklama
Reklama

Rola zastrzeżeń

Praktyka organów weterynaryjnych wskazuje, że podmiot kontrolowany zasadniczo nie neguje ustaleń protokołu kontroli, o ile organ wydaje decyzję nakazującą podjęcie określonych działań. Natomiast negacja ustaleń kontroli i określonego stanu faktycznego ma miejsce wtedy, kiedy w grę wchodzi wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej lub nakładanie zakazów np. wprowadzania produktów lub zwierząt do obrotu. W odwołaniach od decyzji neguje się stan faktyczny, który legł u podstaw wydania decyzji, przy czym do protokołu kontroli strona nie wnosiła jakichkolwiek zastrzeżeń.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy, należy podzielić pogląd prezentowany w niektórych orzeczeniach, iż kwestionowanie ustaleń kontroli możliwe jest i dopuszczalne jedynie poprzez wniesienie zastrzeżeń, a nie w postępowaniu jurysdykcyjnym. Niewniesienie zastrzeżeń powoduje, iż wygasa uprawnienie kontrolowanego do kwestionowania ustaleń. Niewłaściwy jest kierunek wykładni, według którego kwestionowanie ustalonego w toku kontroli stanu faktycznego może mieć miejsce również w postępowaniu jurysdykcyjnym. Trudno przyjąć dopuszczalność negacji tego stanu w zależności od tego, jaki podmiot kontrolowany ma interes. Stan faktyczny jest ustalony prawidłowo albo nieprawidłowo, niezależnie od tego, jaki następnie organ administracji weterynaryjnej wyda decyzje. Stąd też, jeżeli podmiot kontrolowany uchybił wyjaśnieniu zastrzeżeń, to nie może negować ustaleń stanu faktycznego tylko dlatego, że decyzja godzi w jego interesy. Jest to o tyle trafny pogląd, że ten sam podmiot niekiedy nie kwestionuje ustaleń stanu faktycznego, jeżeli decyzja nie narusza jego interesu ekonomicznego.

CV

Autor jest profesorem doktorem habilitowanym z zakresu prawa ochrony środowiska, kierownikiem Katedry Prawa Ochrony Środowiska UMK w Toruniu, radcą prawnym

Opinie Prawne
Mariusz Busiło: Sześć grzechów głównych zmian w ustawie o KSC
Opinie Prawne
Marek Kobylański: KSeF, czyli świat nie kończy się na Ministerstwie Finansów
Opinie Prawne
Katarzyna Szymielewicz: Kto obroni wolność słowa w sieci?
Opinie Prawne
Katarzyna Wójcik: Plasterek na ranę czy prawdziwy lek?
Opinie Prawne
Piotr Haiduk, Aleksandra Cyniak: Teoria salda czy „teoria półtorej kondykcji”?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama