Reklama

Nowe zasady oferowania usług finansowych

Znowelizowane przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów mogą się okazać nie lada wyzwaniem dla instytucji finansowych i innych podmiotów oferujących usługi w tym zakresie – piszą Agata Jankowska-Galińska i Katarzyna Sawicka.

Publikacja: 21.12.2015 09:16

Foto: 123rf

Ostatnia nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przynosi wiele zmian dla instytucji oferujących usługi finansowe. Wprowadza ona m.in. nowy stypizowany rodzaj praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Niezgodne z prawem lub z dobrymi obyczajami jest proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych nieodpowiadających ich potrzebom lub proponowanie nabycia usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru (tzw. misselling). Regulacja wejdzie w życie 17 kwietnia 2016 r.

Jednym z powodów, dla których ustawodawca zdecydował się wprowadzić nowe przepisy, jest przekonanie o konieczności zapewnienia konsumentom dodatkowej ochrony. Produkty oferowane na rynku usług finansowych są bowiem (zdaniem legislatora) skomplikowane. Ponadto ich nabycie pociąga za sobą długotrwałe zobowiązania finansowe, stanowiące często duże obciążenie dla osoby fizycznej. Jako szczególnie podatne na misselling wymieniono polisolokaty, kredyty hipoteczne denominowane w walutach obcych oraz tzw. chwilówki.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Prawne
Patrycja Gołos: Czy rząd zda egzamin z deregulacji?
Opinie Prawne
Ilona Jędrasik: Plan zarządzania Puszczą Białowieską to plan maksimum dla ludzi i przyrody
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Czy minister Żurek idzie na rympał?
Opinie Prawne
Stanisław Szczepaniak: Ratowanie tonącego szpitala to nie znachorstwo
Opinie Prawne
Łukasz Guza: Matka-Polka, ojciec bezpaństwowiec
Reklama
Reklama