Ćwiek-Świdecka: Sprawdziany zachęcą do gimnastyki? Ciekawa koncepcja walki ze zwolnieniami z WF-u

Gdy największym problemem jest unikanie lekcji WF-u, MEN zastanawia się nad zwiększeniem liczby testów sprawnościowych. Czy od samego mieszania herbata staje się słodsza?

Publikacja: 13.09.2024 04:30

Ćwiek-Świdecka: Sprawdziany zachęcą do gimnastyki? Ciekawa koncepcja walki ze zwolnieniami z WF-u

Foto: AdobeStock

Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki chce pracować nad poprawą kondycji fizycznej i zdrowotnej dzieci i młodzieży, walcząc przy tym z plagą otyłości. Koncepcja słuszna, ale jednak zapowiadany sposób realizacji tego pomysłu może wzbudzać wątpliwości.

Uczniowie mają coraz większe kłopoty z kondycją fizyczną

Pretekstem do przyspieszenia działań prozdrowotnych w szkole było opublikowanie w tym tygodniu raportu dotyczącego sprawności fizycznej uczniów. Wynika z niego, że po ośmiu latach nauki dzieci są mniej sprawne niż wtedy, gdy do niej poszły. Badania pokazały także, że 7 proc. chłopców jest otyłych, a co piąty ma nadwagę. W przypadku dziewczynek jest to odpowiednio 3 i 13 proc.

Czytaj więcej

Tęsknota za stratowaną trawą

– Musimy to badać co roku, tak jak sprawdzamy wiedzę na przykład z matematyki. Kompetencji ruchowych można nauczyć tak jak innych przedmiotów – mówił podczas konferencji prasowej szef resortu sportu Sławomir Nitras. A Barbara Nowacka dodała, że zostaną przygotowane nowe podstawy programowe, które zaczną obowiązywać od następnego roku szkolnego, które mają doprowadzić do poprawy sprawności fizycznej. – Na WF dzieci powinny być oceniane za postęp, a nie za wyniki – przypomniała z kolei Nowacka.

MEN i MSiT poinformowały właśnie o pierwszych podejmowanych w tej sprawie krokach. To skupienie się na młodszych klasach podstawówki – będzie rozszerzanie kompetencji, testy sprawnościowe i informowanie o ich wynikach rodziców. Powołany zostanie także specjalny zespół, który opracuje nową podstawę programową z WF-u. Będzie też więcej o tym, dlaczego jest to ważne dla zdrowia.

Co trzecie dziecko korzysta ze zwolnień z WF-u

Statystyki pokazują, że ok. 30 proc. uczniów okresowo korzysta ze zwolnień z WF-u. Ciężko też przypuszczać, że do aktywności fizycznej zachęci je większa liczba sprawdzianów i testów. I w dodatku, jeśli coś im nie pójdzie, szkoła zawiadomi o tym rodziców (a może też wezwie na dywanik?).  

By dzieci były coraz sprawniejsze, muszą ćwiczyć. Ale nie tylko opanowywać konkretne elementy z podstawy programowej, ale po prostu chcieć się ruszać. Opanowanie dwutaktu czy stania na rękach nie oznacza długiego życia w zdrowiu. Większa szansa jest wtedy, gdy sami będą ćwiczyć i w dodatku aktywność fizyczna będzie kojarzyła im się dobrze. A trudno o pozytywne skojarzenia, słysząc, że będzie tak jak na matematyce – dla wielu ciężko i strasznie.

Czytaj więcej

„Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci”: Czy Polacy lubią dzieci

Warto też pamiętać, że rozwijanie kompetencji sportowych jest możliwe wtedy, gdy jest gdzie to robić. Niestety, wciąż nie wszystkie szkoły mają sale gimnastyczne, a nawet jeśli posiadają odpowiednią infrastrukturę, to często jedna sala nie wystarczy dla wszystkich dzieci. Pół biedy, gdy jest ciepło, bo można zajęcia przeprowadzić na boisku szkolnym. Zimą lub gdy pada, na gimnastykę bywają przeznaczone szkolne korytarze. Czasami się na nich ćwiczy, czasami można pograć na smartfonie. Albo pouczyć się na sprawdzian z innego przedmiotu.

A może powinno się zacząć o lekcjach WF-u myśleć w inny sposób? Może nie zmuszać do gimnastyki, nie straszyć testami i ocenami, lecz zachęcać do ruchu. Pracować nad poprawą kondycji fizycznej, chwalić za poprawę sprawności, którą przecież każdy nauczyciel widzi na własne oczy. Nie potrzeba do tego sprawdzianów, tabelek i szczegółowych wyliczeń. A na lekcjach nie trzymać się sztywno podstawy programowej. I iść choćby na długi spacer.  

Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki chce pracować nad poprawą kondycji fizycznej i zdrowotnej dzieci i młodzieży, walcząc przy tym z plagą otyłości. Koncepcja słuszna, ale jednak zapowiadany sposób realizacji tego pomysłu może wzbudzać wątpliwości.

Uczniowie mają coraz większe kłopoty z kondycją fizyczną

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie polityczno - społeczne
Michał Szułdrzyński: Konwencje KO i PiS, czyli wojna o kontrolę nad migracją i o prezydenturę
Opinie polityczno - społeczne
Dominika Lasota: 15 października nastąpiła nie zmiana, a zamiana. Ale tych marzeń już nie uśpicie
Opinie polityczno - społeczne
Jerzy Haszczyński: Walka o atomowe tabu. Pokojowy Nobel trafiony jak rzadko
Opinie polityczno - społeczne
Estera Flieger: Czy naprawdę nie ma Polek, które zasługują na upamiętnienie?
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Opinie polityczno - społeczne
Stanisław Strasburger: Europa jako dobre miejsce. Remanent potrzeb