Opłata abonamentowa jest zdecydowanie głównym źródłem dochodów dla działalności mediów publicznych, obejmując 59,5 proc. całkowitego finansowania w 2020 r. Znaczący udział opłaty abonamentowej w strukturze finansowania mediów publicznych wynika głównie z faktu, że w największych krajach Europy, we Francji, w Niemczech, we Włoszech i Wielkiej Brytanii, nadawcy publiczni są zasilani z opłat abonamentowych. Warto jednak zauważyć, że opłaty abonamentowe nie są już najbardziej rozpowszechnionym modelem finansowania mediów publicznych w Europie.
Źródła finansowania mediów publicznych w Europie
Większość organizacji publicznych w całym obszarze EBU opiera się na hybrydowym modelu finansowania, tj. połączeniu finansowania obejmującego głównie dochody publiczne uzupełnione dochodami komercyjnymi. Dochody komercyjne wyniosły w 2020 r. 17,4 proc. całkowitych dochodów mediów publicznych w Europie. Reklama stanowi połowę wszystkich przychodów komercyjnych nadawców publicznych (49,2 proc.) i ok. jednej dziesiątej całkowitych dochodów nadawców publicznych (8,6 proc.). Chociaż reklama pozostaje ważnym źródłem dochodów, oba te wskaźniki stale w ostatnich kilku latach spadały, a trend ten oczywiście nasilił się w wyniku załamania tego źródła finansowania spowodowanego pandemią Covid-19 w 2020 r.
Drugim najważniejszym źródłem przychodów mediów publicznych pod względem wielkości były środki publiczne. Obejmuje to budżety państwowe i granty oraz inne mniejsze źródła dochodów mediów publicznych. Łącznie, wyniosły 14,2 proc. wszystkich środków mediów publicznych w 2019 r. w porównaniu z 12,6 proc. w 2015 r.
Jak kształtowały się wpływy z opłat abonamentowych w porównaniu ze środkami publicznymi (głównie z budżetu państwa)? Chociaż opłaty abonamentowe pozostają zdecydowanie głównym źródłem dochodów publicznych na całym obszarze EBU, przychody te spadły o 6,4 proc. od 2015 do 2019 roku.
Przeciwny wniosek dotyczy środków publicznych (głównie dotacji państwowych), które wzrosły o 13,4 proc. w latach 2015-2019.W tej sytuacji wiele rządów europejskich decyduje się na zmiany sposobu finansowania nadawców publicznych. Szczególnie pouczająca jest tutaj lekcja krajów nordyckich oraz Niemiec i Szwajcarii, gdzie abonament radiowo-telewizyjny (zbierany bardzo skutecznie!) zastąpiony został lub niebawem zostanie zastąpiony podatkiem (Islandia) lub opłatą audiowizualną (Niemcy, Finlandia, Szwecja, Dania). Sens nowej opłaty polega na uniezależnieniu jej od faktu posiadania odbiornika.
Podobne rozwiązanie przewiduje się również w Polsce, gdzie abonament, a po pewnym czasie także i finansowanie przez budżet państwa zostałyby zastąpione składką audiowizualną, mniejszą wprawdzie niż abonament, ale za to powszechną i – należy mieć nadzieję – skutecznie egzekwowaną przez służby skarbowe.
Wydajność nowego systemu finansowania mediów publicznych powinna być przy tym powiązana nie tylko z możliwościami ekonomicznymi kraju (ogólna sytuacja ekonomiczna, zdolności płatnicze ludności, wartość rynku mediów itd.), ale również z wybranym modelem mediów publicznych.
Reforma finansowania mediów publicznych powinna zatem uwzględniać trzy aspekty zapewniające ich niezależność finansową:
1. Współmierność środków przeznaczonych na realizację zadań;
2. Stabilność, a więc przewidywalność wysokości środków, co zapewni spółkom możliwość realizacji założonej strategii;
3. Indeksację środków w relacji do poziomu inflacji.
Autor
Stanisław Jędrzejewski
prof. dr hab. nauk społecznych, socjolog, medioznawca, związany z Akademią Leona Koźmińskiego. W latach 2003-2005 był Dyrektorem I Programu Polskiego Radia, a w 2005 r. członkiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji