Maciejewski: Fado i mesjanizm

Z tym postkolonializmem zawsze było coś nie tak. Teoretyczny puzzel, który przykładany z różnych stron nijak nie chce się połączyć z polską rzeczywistością.

Publikacja: 12.03.2019 18:36

Maciejewski: Fado i mesjanizm

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Analogia za daleka, bo to w końcu Europa Środkowa, a nie Afryka czy Indochiny, i naciągana – zabory i okupacja nie do końca przypominały wyzysk kolonii przez zachodnie imperia. Coś jednak musi być na rzeczy, skoro od kilkudziesięciu lat każda rozmowa o polskości ściąga na siebie uwagę intelektualistów oczytanych w badaniach postkolonialnego syndromu. Widzą uległość, brak pewności siebie „polskiego ducha" i w ich głowach rusza maszyna schematów i skojarzeń. Diagnoza jest jednoznaczna: żeby odkryć źródła słabości, trzeba się cofnąć do przeszłości. Wisi nad nami cień dawnego imperium. Tylko czy aby na pewno obcego?

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Opinie polityczno - społeczne
Estera Flieger: Jarosław Kaczyński i Donald Tusk – panom już dziękujemy
Opinie polityczno - społeczne
Adam Lipowski: NATO wspiera Ukrainę na tyle, by nie przegrała wojny, ale i nie wygrała z Rosją
Opinie polityczno - społeczne
Tomasz Grzegorz Grosse: Polska nie powinna delegować swej obrony do mało wiarygodnego partnera – Niemiec
Opinie polityczno - społeczne
Jędrzej Bielecki: Koszmar Ameryki, czyli Putin staje się lennikiem Chin
Opinie polityczno - społeczne
Bogusław Chrabota: Czy Rafał Trzaskowski walczy z krzyżem?