Ponad granicami tylko na papierze

Unijni urzędnicy od dawna podkreślają, że w Europie musi znacząco wzrosnąć transgraniczny handel internetowy.

Publikacja: 14.10.2018 21:00

Ponad granicami tylko na papierze

Foto: Adobe Stock

Choć konsumenci z zapałem zwiększają zakupy w tej formie w swoich macierzystych krajach, to za granicą przez sieć już tak chętnie nie kupują. A co dopiero przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają podbój nowych rynków, zazwyczaj z pomocą pośrednika w postaci międzynarodowych platform handlu internetowego, takich jak Amazon czy eBay, czy poświęconych konkretnym branżom, np. rękodziełu.

I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie to, że w te tryby wciąż sypany jest piasek. Nadal sklepy z Francji czy Hiszpanii po prostu nie chcą realizować zamówień z Polski. Niby konsumenci mają te same prawa, ale firmy boją się kłopotów w razie reklamacji, że będą musiały np. z Lizbony jechać do sądu do Warszawy. Innym problemem jest niemiecki pomysł, aby sprzedawca dostarczający towary do Niemiec musiał się zarejestrować w tamtejszym systemie recyklingowym. Sama idea nie jest zła, bo firmy wysyłające paczki coraz częściej pakują drobne przesyłki w kartony, np. po lodówce – w ogromne pudła, pełne wypełnień, aby niewielki produkt nie latał od ścianki do ścianki. Dlatego Niemcy ze swoim rewelacyjnym systemem odzysku odpadów postanowili coś z tym zrobić i chwała im za to. Tylko dlaczego tak trudno znaleźć o tym jakiekolwiek informacje? W końcu z największą unijną gospodarką współpracuje wiele firm, także niewielkich. Mają prawo nie śledzić niemieckich dzienników urzędowych. W tym przypadku koszt rejestracji nie jest duży, ale już za brak takiego wpisu przedsiębiorcy grozi spora kara.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację