Ponad granicami tylko na papierze

Unijni urzędnicy od dawna podkreślają, że w Europie musi znacząco wzrosnąć transgraniczny handel internetowy.

Publikacja: 14.10.2018 21:00

Ponad granicami tylko na papierze

Foto: Adobe Stock

Choć konsumenci z zapałem zwiększają zakupy w tej formie w swoich macierzystych krajach, to za granicą przez sieć już tak chętnie nie kupują. A co dopiero przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają podbój nowych rynków, zazwyczaj z pomocą pośrednika w postaci międzynarodowych platform handlu internetowego, takich jak Amazon czy eBay, czy poświęconych konkretnym branżom, np. rękodziełu.

I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie to, że w te tryby wciąż sypany jest piasek. Nadal sklepy z Francji czy Hiszpanii po prostu nie chcą realizować zamówień z Polski. Niby konsumenci mają te same prawa, ale firmy boją się kłopotów w razie reklamacji, że będą musiały np. z Lizbony jechać do sądu do Warszawy. Innym problemem jest niemiecki pomysł, aby sprzedawca dostarczający towary do Niemiec musiał się zarejestrować w tamtejszym systemie recyklingowym. Sama idea nie jest zła, bo firmy wysyłające paczki coraz częściej pakują drobne przesyłki w kartony, np. po lodówce – w ogromne pudła, pełne wypełnień, aby niewielki produkt nie latał od ścianki do ścianki. Dlatego Niemcy ze swoim rewelacyjnym systemem odzysku odpadów postanowili coś z tym zrobić i chwała im za to. Tylko dlaczego tak trudno znaleźć o tym jakiekolwiek informacje? W końcu z największą unijną gospodarką współpracuje wiele firm, także niewielkich. Mają prawo nie śledzić niemieckich dzienników urzędowych. W tym przypadku koszt rejestracji nie jest duży, ale już za brak takiego wpisu przedsiębiorcy grozi spora kara.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody