Krzysztof Adam Kowalczyk: Nauczmy się żyć w cieniu zarazy

Jeśli chcemy, by firmy stawały na nogi, organizacje biznesowe powinny wypracować z epidemiologami zasady bezpiecznego działania. Bo koronawirus zostanie z nami na długo.

Aktualizacja: 16.04.2020 21:00 Publikacja: 16.04.2020 21:00

Krzysztof Adam Kowalczyk: Nauczmy się żyć w cieniu zarazy

Foto: AFP

Po miesiącu uziemienia w domach, pracując zdalnie, z dziećmi wariującymi z nudów w czterech ścianach, walczącymi o dostęp do laptopa i zmagającymi się z kulawą e-edukacją, wszyscy mamy dość. Z zapartym tchem czekamy na kolejne konferencje prasowe premiera i ministra zdrowia. Nawet nie w nadziei, że obwieszczą oni całkowity koniec lockdownu, bo do tego daleko. Chcemy choćby pójść do fryzjera albo zrobić normalne zakupy bez stania o 22.30 w kolejce przed supermarketem. Z jeszcze większą nadzieją na dobre wieści czekają ci z nas, którym nałożone przez rząd restrykcje całkowicie uniemożliwiły zarobkowanie: właściciele i pracownicy restauracji, zakładów usługowych, galerii handlowych, kin, teatrów.

Wprowadzając społeczną izolację i zamrażając gospodarkę – wobec braków środków ochrony jak maseczki, rękawice i płyny dezynfekcyjne – rząd kupił czas na gorączkowe przygotowania do odparcia ataku koronawirusa. Udało się ograniczyć tempo przyrostu liczby zakażeń, spłaszczyć krzywą zachorowań, ale nie pokonać epidemię. Przynajmniej na razie. Epidemiolodzy, powołując się na modele matematyczne, prognozują, że szczyt zachorowań może przypaść na koniec kwietnia, a zgonów – na połowę maja. I nawet jeśli epidemia będzie potem powoli wygasać, koronawirus pozostanie z nami na długo.

Od rządu możemy i powinniśmy oczekiwać przejrzystego prezentowania planów zdejmowania (lub utrzymania) restrykcji. Ale rząd nie zagwarantuje nam, że za miesiąc naukowcy znajdą szczepionkę i lekarstwo na koronawirusa. Pandemia może wygasać miesiącami. I nawet jeśli uda się nad nią zapanować, długo przyjdzie nam działać, obawiając się powrotu Covid-19.

Firmy powinny się do tego przygotować, a organizacje pracodawców skupione w reaktywowanej niedawno Radzie Przedsiębiorczości – ułatwić im przygotowania, wypracowując z epidemiologami dobre praktyki ochrony pracowników i klientów. Dzielenie się doświadczeniami i profesjonalne wskazówki są bardzo potrzebne, bo pytań i wątpliwości jest co niemiara.

Czy poza udostępnieniem środków dezynfekujących i maseczek pracownikom trzeba przygotować np. śluzy dla wchodzących do zakładów i biur? Czy każdemu wchodzącemu mierzyć temperaturę? Czy tych, których praca polega na kontaktach z osobami z zewnątrz (jak choćby sklepowe), ubierać w jednorazowe kombinezony? Czy przestrzeń w zakładzie podzielić śluzami i np. przechodząc z działu do działu, obowiązkowo dokonywać dezynfekcji? Jak często dezynfekować biurka, klawiatury, klamki i wyłączniki? Jak długo utrzymywać te środki ostrożności? Itp., itd.

Pytań są setki. Biznes powinien wspólnie z lekarzami znaleźć na nie odpowiedzi. I bez oglądania się na rząd wypracować standardy bezpieczeństwa. Bo bez nich nie będzie powrotu do normalności – tej nowej normalności w cieniu zarazy.

Po miesiącu uziemienia w domach, pracując zdalnie, z dziećmi wariującymi z nudów w czterech ścianach, walczącymi o dostęp do laptopa i zmagającymi się z kulawą e-edukacją, wszyscy mamy dość. Z zapartym tchem czekamy na kolejne konferencje prasowe premiera i ministra zdrowia. Nawet nie w nadziei, że obwieszczą oni całkowity koniec lockdownu, bo do tego daleko. Chcemy choćby pójść do fryzjera albo zrobić normalne zakupy bez stania o 22.30 w kolejce przed supermarketem. Z jeszcze większą nadzieją na dobre wieści czekają ci z nas, którym nałożone przez rząd restrykcje całkowicie uniemożliwiły zarobkowanie: właściciele i pracownicy restauracji, zakładów usługowych, galerii handlowych, kin, teatrów.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację