Reklama
Rozwiń

Mleczny lider

Zbigniew Kalinowski przekształcił spółdzielnię w Piątnicy w czołową firmę mleczarską w Polsce. Dokonał tego bez przejęć

Publikacja: 24.02.2010 02:50

Zbigniew Kalinowski jest szefem Piątnicy od 26 lat

Zbigniew Kalinowski jest szefem Piątnicy od 26 lat

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

Przełomowym momentem dla Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy był początek lat 90. Zbigniew Kalinowski przywiózł ze Stanów Zjednoczonych do prowincjonalnego wówczas zakładu technologię produkcji serka wiejskiego. O cottage cheese słyszało wtedy w Polsce niewielu. Tymczasem rozpoczęcie jego produkcji stało się strzałem w dziesiątkę. Dziś udziały Piątnicy w rynku serka wiejskiego wynoszą 60 proc. Firma jest nie tylko liderem w kraju, a także jednym z największych producentów na świecie. Udziały serka w jej przychodach wynoszą 40 proc.

– Kalinowski to doskonały fachowiec i menedżer. Wystarczy spojrzeć na wyniki finansowe spółdzielni oraz stawki, które płaci za surowiec – chwali Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. W 2009 r. przychody Piątnicy wyniosły ok. 487 mln zł. Były o 15 proc. wyższe niż w 2008 r. W ciągu niespełna dekady spółdzielnia zwiększyła swoją sprzedaż prawie pięciokrotnie. W ubiegłym roku Piątnica płaciła rolnikom (są oni także członkami spółdzielni) za litr mleka 1,55 zł. Była to najwyższa cena w Polsce i jedna z najwyższych w Europie. Podobnie było także w poprzednich latach.

58-letni Kalinowski wie, że utrzymanie wysokich cen wymaga ciągłego rozwoju firmy. Do tej pory Piątnica rozwijała się bez przejęć. W 2008 r. bliska była połączenia się ze spółdzielnią Kurpie. Do fuzji nie doszło, a Kurpie przejęła Mlekovita. Kalinowski zdecydował zatem, że Piątnica będzie w dalszym ciągu rozwijać się organicznie. Dlatego rozpoczęto rozbudowę zakładu. W tym roku firma wyda na inwestycje ok. 40 mln zł.

Konkurenci chwalą prezesa Piątnicy także za to, że wypromował markę bez wydatków na reklamę. W ostatnim rankingu „Rz” marka Piątnica wyceniana była na ok. 209 mln zł. W porównaniu z 2008 r. zyskała na wartości 25 proc.

Obecnie pod marką Piątnica dostępne są na rynku także m.in. śmietany i twarogi. Te ostatnie firma wprowadziła do sprzedaży w 2004 r. Między innymi dzięki nowatorskim opakowaniom jest obecnie jednym z największych producentów twarogów w Polsce.

Kalinowski jest związany z Piątnicą od 34 lat. Prezesem spółdzielni został w 1984 r. W przeciwieństwie do wielu szefów zakładów mleczarskich nie studiował technologii żywienia – ukończył wydział elektryczny w Wyższej Szkole Inżynierskiej w Białymstoku. W rozmowie z miesięcznikiem „Rynek Spożywczy” przyznał, że nie marzył o pracy w mleczarstwie. O tym, że trafił do Piątnicy, zadecydował przypadek.

W wolnym czasie prezes Piątnicy uprawia narciarstwo.

Przełomowym momentem dla Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy był początek lat 90. Zbigniew Kalinowski przywiózł ze Stanów Zjednoczonych do prowincjonalnego wówczas zakładu technologię produkcji serka wiejskiego. O cottage cheese słyszało wtedy w Polsce niewielu. Tymczasem rozpoczęcie jego produkcji stało się strzałem w dziesiątkę. Dziś udziały Piątnicy w rynku serka wiejskiego wynoszą 60 proc. Firma jest nie tylko liderem w kraju, a także jednym z największych producentów na świecie. Udziały serka w jej przychodach wynoszą 40 proc.

Opinie Ekonomiczne
Polacy oszczędzają jak nigdy dotąd. Ale dlaczego trzymają miliardy na kontach?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Czas ucieka. UE musi znaleźć sposób na rosyjskie aktywa
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Ustawa schronowa, czyli tworzenie prawa do poprawy
Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: USA zostawiają w biedzie swoich obywateli. To co mają dla UE?
Opinie Ekonomiczne
Bartłomiej Sawicki: Rachunki za prąd „all inclusive” albo elastyczne taryfy