Mleczny lider

Zbigniew Kalinowski przekształcił spółdzielnię w Piątnicy w czołową firmę mleczarską w Polsce. Dokonał tego bez przejęć

Publikacja: 24.02.2010 02:50

Zbigniew Kalinowski jest szefem Piątnicy od 26 lat

Zbigniew Kalinowski jest szefem Piątnicy od 26 lat

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

Przełomowym momentem dla Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy był początek lat 90. Zbigniew Kalinowski przywiózł ze Stanów Zjednoczonych do prowincjonalnego wówczas zakładu technologię produkcji serka wiejskiego. O cottage cheese słyszało wtedy w Polsce niewielu. Tymczasem rozpoczęcie jego produkcji stało się strzałem w dziesiątkę. Dziś udziały Piątnicy w rynku serka wiejskiego wynoszą 60 proc. Firma jest nie tylko liderem w kraju, a także jednym z największych producentów na świecie. Udziały serka w jej przychodach wynoszą 40 proc.

– Kalinowski to doskonały fachowiec i menedżer. Wystarczy spojrzeć na wyniki finansowe spółdzielni oraz stawki, które płaci za surowiec – chwali Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. W 2009 r. przychody Piątnicy wyniosły ok. 487 mln zł. Były o 15 proc. wyższe niż w 2008 r. W ciągu niespełna dekady spółdzielnia zwiększyła swoją sprzedaż prawie pięciokrotnie. W ubiegłym roku Piątnica płaciła rolnikom (są oni także członkami spółdzielni) za litr mleka 1,55 zł. Była to najwyższa cena w Polsce i jedna z najwyższych w Europie. Podobnie było także w poprzednich latach.

58-letni Kalinowski wie, że utrzymanie wysokich cen wymaga ciągłego rozwoju firmy. Do tej pory Piątnica rozwijała się bez przejęć. W 2008 r. bliska była połączenia się ze spółdzielnią Kurpie. Do fuzji nie doszło, a Kurpie przejęła Mlekovita. Kalinowski zdecydował zatem, że Piątnica będzie w dalszym ciągu rozwijać się organicznie. Dlatego rozpoczęto rozbudowę zakładu. W tym roku firma wyda na inwestycje ok. 40 mln zł.

Konkurenci chwalą prezesa Piątnicy także za to, że wypromował markę bez wydatków na reklamę. W ostatnim rankingu „Rz” marka Piątnica wyceniana była na ok. 209 mln zł. W porównaniu z 2008 r. zyskała na wartości 25 proc.

Obecnie pod marką Piątnica dostępne są na rynku także m.in. śmietany i twarogi. Te ostatnie firma wprowadziła do sprzedaży w 2004 r. Między innymi dzięki nowatorskim opakowaniom jest obecnie jednym z największych producentów twarogów w Polsce.

Kalinowski jest związany z Piątnicą od 34 lat. Prezesem spółdzielni został w 1984 r. W przeciwieństwie do wielu szefów zakładów mleczarskich nie studiował technologii żywienia – ukończył wydział elektryczny w Wyższej Szkole Inżynierskiej w Białymstoku. W rozmowie z miesięcznikiem „Rynek Spożywczy” przyznał, że nie marzył o pracy w mleczarstwie. O tym, że trafił do Piątnicy, zadecydował przypadek.

W wolnym czasie prezes Piątnicy uprawia narciarstwo.

Przełomowym momentem dla Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy był początek lat 90. Zbigniew Kalinowski przywiózł ze Stanów Zjednoczonych do prowincjonalnego wówczas zakładu technologię produkcji serka wiejskiego. O cottage cheese słyszało wtedy w Polsce niewielu. Tymczasem rozpoczęcie jego produkcji stało się strzałem w dziesiątkę. Dziś udziały Piątnicy w rynku serka wiejskiego wynoszą 60 proc. Firma jest nie tylko liderem w kraju, a także jednym z największych producentów na świecie. Udziały serka w jej przychodach wynoszą 40 proc.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację