DPD Polska weszła ostatnio z nową usługą powiadamiania klientów o czekającej paczce i możliwością wyboru przez nich najbardziej dogodnego terminu doręczenia przesyłki. Usługa wydaje się idealnie skrojona dla klientów rynku e-commerce, czyli osób, które robią zakupy poprzez sieć Internet. Dlaczego ten rynek jest dla was tak ważny?
Trendy na rynku jasno pokazują, że przesuwa się decyzyjność jeśli chodzi o wybór usługi, opcji dodatkowych czy sposobu wysyłania. Teraz to klient ostateczny podejmuje decyzję o tym, w jaki sposób chce mieć dostarczoną przesyłkę – nie klient, który wysyła do niego paczki. To oznacza, że coraz częściej to odbiorca będzie decydował, kto i jak ma mu dostarczyć towar.
Zrobiliśmy kilka prób fokusowych. Zapytaliśmy odbiorców paczek o to, co w przebiegu usług kurierskich uważają za przeszkodę, co im przeszkadza, co, ich zdaniem, należałoby udoskonalić oraz w jaki sposób chcieliby otrzymywać przesyłki. Okazało się, że jednym z większych kłopotów dla odbiorców jest czas dostawy i fizyczna obecność na miejscu w czasie, kiedy kurier przynosi przesyłkę. Już wcześniej mieliśmy co prawda usługę, DPD Consumer Premium, która pozwalała w danym dniu określać trzygodzinne przedziały czasowe, w których zostanie doręczona przesyłka, jednak to, co robimy w tej chwili, daje odbiorcy możliwość szybkiej reakcji i dostosowania terminu doręczenia do jego planów.
Często, gdy klient zamawia towar, okazuje się, że przyjdzie mu na niego czekać kilka a nawet kilkanaście dni, bo procesy w magazynach klientów trwają bardzo długo. W związku z tym odbiorca może nie być w stanie określić z tak dużym wyprzedzeniem, czy będzie danego dnia, o ustalonej godzinie w domu.
Postanowiliśmy to zmienić. W momencie kiedy my jako DPD dostajemy towar do naszej sieci, jest duże prawdopodobieństwo, że następnego dnia już możemy go doręczyć do miejsca przeznaczenia. Stąd wziął się pomysł na iSMS (interaktywny SMS), który pozwala klientom na wybór konkretnych dni dostawy. W połączeniu z usługą DPD Consumer Premium dajemy również możliwość wyboru konkretnych godzin danego dnia. Odbiorca dostając SMSa wie, kiedy kurier będzie u niego i istnieje natychmiastowa możliwość zmiany tej daty. Klientowi łatwiej jest podjąć taką decyzję, kiedy już wie, co będzie robił następnego dnia, a w momencie zakupu towaru najczęściej nie ma o tym zielonego pojęcia.