Kryzys ekonomiczny nie ominął żadnego z krajów Unii Europejskiej – w niektórych przyjmując formę widocznego spowolnienia, w innych, tak jak w Portugalii, poważnej recesji. Problemy z poziomem zadłużenia sektora prywatnego i publicznego zaszkodziły rynkom kapitałowym, całemu środowisku biznesowemu, a w końcu całej populacji kraju.
Plan narzucony przez „wielką trójkę"
Przezwyciężenie kryzysu okazało się zbyt trudne, aby Portugalia mogła sobie poradzić bez zewnętrznego wsparcia. W zamian za 78 mld euro finansowania tak zwana wielka trójka, czyli Komisja Europejska, Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz Europejski Bank Centralny, narzuciła Portugalczykom ostry program naprawczy, który opiera się na trzech głównych założeniach.
Pierwszym z nich jest ograniczenie wydatków, które generuje administracja państwowa. Konsolidacja fiskalna pozwoli na znaczne zmniejszenie deficytu budżetowego. Drugim są planowane reformy strukturalne, które pozwolą zwiększyć konkurencyjność portugalskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Trzecim założeniem planu naprawczego jest ustabilizowanie rynku finansowego, czyli krótko mówiąc, zwiększenie marginesu kapitałów własnych i wskaźnika wypłacalności banków.
Kwartalne wizyty kontrolne przedstawicieli „wielkiej trójki" pokazują, że Portugalczycy dobrze radzą sobie z realizacja przyjętego planu. Na cały 2012 rok zaplanowano aż dziewięć prywatyzacji państwowych firm zajmujących się produkcją i sprzedażą energii, transportem, usługami pocztowymi oraz ubezpieczeniami.
Sprywatyzowane zostaną także telewizja oraz wodociągi. Sukces prywatyzacji EDP w 2011 roku, ważnej spółki sektora utilities, specjalizującej się m.in. w budowaniu elektrowni wiatrowych, i analogiczny proces dotyczący REN, monopolisty w obszarze dystrybucji energii elektrycznej na początku 2012 roku (oba procesy przeprowadzone notabene przez Espirito Santo Investment Bank), napawają optymizmem co do powodzenia kolejnych transakcji, zwłaszcza tej planowanej dla TAP, portugalskich flagowych linii lotniczych, właściciela i zarządcy trzech największych portugalskich lotnisk.