Polska jest skuteczna w pozyskiwaniu dotacji unijnych na promocję żywności?
Piotr Kondraciuk: W 2011 r. udział Polski w unijnych wydatkach na promocję żywności wyniósł ok. 15 proc. W 2010 r. był na poziomie 9 proc., a w 2009 r. stanowił 6 proc. W tym roku może sięgnąć 16 - 17 proc. Jesteśmy coraz bardziej skuteczni dzięki krajowym funduszom promocji, które zostały wprowadzone głównie po to, aby ułatwić organizacjom branżowym zdobywaniu wkładu własnego niezbędnego w kampaniach dotowanych przez Unię Europejską.
Fundusze krajowe służą jednak nie tylko pozyskiwaniu wkładu własnego. Na co jeszcze można wykorzystać zgromadzone tam pieniądze?
Pieniądze z funduszy są przeznaczone na m.in. udział w targach, wystawach, ulotki, ale także akcje informacyjne i edukacyjne na terenie kraju. W związku ze zmianą przepisów, która weszła w życie na początku tego roku organizacja branżowa może ubiegać się wsparcie wyłącznie tych zadań, które znajdują się już w planie finansowym danego funduszu promocji.
Od czego powinny zacząć organizacje, które chcą pozyskać pieniądze unijne pieniądze na kampanię promocyjną?