Reklama

2015 rokiem światowych sukcesów polskich firm

Subiektywna lista najważniejszych wydarzeń 2015 roku związanych z internacjonalizacją polskich firm i polskiej gospodarki według Michała H. Mrożka, prezesa zarządu HSBC Bank Polska S.A.

Publikacja: 14.01.2016 08:46

2015 rokiem światowych sukcesów polskich firm

Foto: materiały prasowe

Koniec roku to czas podsumowań. Narodowa skłonność do widzenia otaczającej nas rzeczywistości raczej w ciemnych niż w jasnych barwach, sprawia, że podsumowania te często kończą się pesymistyczną konkluzją. Tymczasem 2015 rok dostarczył naprawdę wielu powodów do optymizmu oraz dumy w zakresie aktywności firm „znad Wisły" poza granicami kraju i promowania Polski na świecie. Polskie firmy śmiało zdobywają kolejne przyczółki ekspansji międzynarodowej, bo dla wielu z nich polski rynek – choć duży i chłonny – stał się ciasny. O sukcesach polskich firm na globalnym rynku świadczą choćby wyniki handlu zagranicznego. Zgodnie z danymi GUS, w okresie styczeń-październik br. eksport z Polski wzrósł o 6,7 proc., a import – o 3,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Prognozy instytutu analitycznego Oxford Economics sugerują, że w nadchodzących latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju handlu zagranicznego.

Zgodnie z tymi prognozami eksport będzie rósł w tempie ok 5-6 proc. rocznie, a jednym z najważniejszych kierunków rozwoju będzie rynek azjatycki. Polskie firmy nie tylko coraz odważniej poszukują nowych rynków zbytu czy źródeł towarów lub surowców, ale także możliwości przejmowania zagranicznych podmiotów, aby wzmocnić swoją pozycję na kluczowych rynkach. Działania te przyczyniają się nie tylko do sukcesów biznesowych tych przedsiębiorstw, ale także do rozwoju i coraz większego otwarcia na świat polskiej gospodarki. Przykładów takich działań z minionego roku było wiele, wybrałem kilka z nich, które moim zdaniem zasługują na szczególną uwagę, ponieważ wytyczają pewne trendy, które będą ważne dla Polski nie tylko w 2016 roku, ale również w odleglejszej przyszłości.

• Mimo spowolnienia tempa wzrostu PKB i kolejnej fali zawirowań na tamtejszym runku akcji, Chiny pozostają potężnym graczem z tempem wzrostu gospodarczego na poziomie przekraczającym 6 proc. Potencjał handlowy tego rynku jest w coraz większym stopniu doceniany przez stronę polską. Świadczy o tym choćby fakt, że Prezydent Andrzej Duda udał się w podróż do Chin już w pierwszych miesiącach swojego urzędowania, a Polska została udziałowcem Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Bank ten powstał z myślą o wspieraniu rozwoju infrastruktury w Azji, a udział Polski w tym przedsięwzięciu może ułatwić rodzimym firmom dostęp do informacji i procesów przetargowych ukierunkowanych na wyłonienie wykonawców projektów finansowanych przez tą instytucję.

• Pomysłodawcą utworzenia tego banku były Chiny, realizujące projekt infrastrukturalny na ogromną skalę o nazwie „Jeden pas, jedna droga", potocznie zwany Nowym Jedwabnym Szlakiem. Projekt ten obejmuje rozwój i modernizację infrastruktury transportowej, które usprawnią transport towarów z Chin do Europy drogą lądową oraz z Chin do Afryki drogą morską. Na szlaku tym znajduje się m.in. Polska, a firmy „znad Wisły" dostrzegają wynikające z tego faktu szanse. Za przykład może tu posłużyć Grupa PKP CARGO, która tworzy spółkę joint venture z Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan. Zakres działalności tej spółki będzie obejmował transport kontenerów między środkowymi Chinami a Europą drogą kolejową.

• Oprócz rozwoju działalności na linii Polska-Chiny, PKP Cargo wzmacnia swoją pozycję również na rynku europejskim. W 2015 roku PKP CARGO sfinalizowało przejęcie 80 proc. udziałów Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie. Nabycie udziałów w AWT to jedno z największych przejęć zagranicznych przeprowadzonych przez polską spółkę w ostatnich latach i pierwsza zagraniczna akwizycja przeprowadzona przez podmiot z Grupy PKP.

Reklama
Reklama

• Pozostając w tematyce związanej z akwizycjami w branży transportowej, warto wspomnieć o przejęciu przez Wielton, polskiego producenta naczep, przyczep i zabudowy do samochodów ciężarowych, 65,3 proc. akcji francuskiego konkurenta (Fruehauf Expansion) oraz marek, wybranych maszyn i urządzeń, bazy klientów oraz know-how produktów włoskiego konkurenta (Compagnia Italiana Rimorchi). W efekcie firma z Wielunia stała się numerem trzy w Europie w swojej branży, planuje teraz ekspansję w Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie.

• W 2015 roku przejęcia konkurenta z Europy Zachodniej dokonała również Grupa Nowy Styl, która nabyła szwajcarskiego producenta foteli i mebli biurowych o 50 letniej tradycji, SITAG AG. Była to trzecia akwizycja zrealizowana przez producenta mebli biurowych z Krosna w ciągu czterech ostatnich lat i kolejna inwestycja na rynkach Europy Zachodniej ukierunkowana na umocnienie pozycji Grupy Nowy Styl w tym regionie i na arenie międzynarodowej. Obecnie spółka ta jest trzecim największym producentem mebli biurowych na Starym Kontynencie.

• Polskie firmy rozwijają działalność na rynku europejskim nie tylko poprzez przejęcia, ale przede wszystkim przez działania sprzedażowe i marketingowe, skutecznie konkurując z „zachodnimi" dostawcami i zdobywając międzynarodowe uznanie. Dobrym przykładem może być polski producent autobusów i pojazdów szynowych, Solaris. W drugiej połowie ubiegłego roku najnowszy elektryczny autobus produkcji tej firmy, model Urbino 12 Electric, był testowany w ruchu na paryskich ulicach. Bezemisyjne autobusy elektryczne Solarisa wożą już pasażerów w Polsce, Niemczech oraz Szwecji, a wkrótce wyjadą również m.in. na ulice Barcelony.

• Inną polską marką coraz bardziej widoczną na ulicach największych europejskich miast jest Reserved, należąca do spółki LPP. Pod koniec grudnia 2015 roku spółka poinformowała o planowanym otwarciu salonu Reserved przy prestiżowej ulicy handlowej Oxford Street w Londynie, obok sklepów takich odzieżowych gigantów jak H&M czy Inditex (spółka będąca właścicielem takich marek jak Zara, Massimo Dutti czy Bershka). Reserved to kolejna polska marka, która będzie wyeksponowana w kultowym miejscu, po tym jak kilka lat temu firma Inglot z Przemyśla, producent kosmetyków do makijażu, otworzyła salon na nowojorskim Times Square.

W 2015 roku na Times Square obecna była również inna polska marka: gra Wiedźmin, której najnowsza, trzecia część była reklamowana na bilbordach w tym kultowym miejscu na mapie Nowego Jorku. Samo Dzieło polskiej firmy CD Projekt Red zostało uznane przez media branżowe za najbardziej oczekiwaną premierę gry w 2015 roku na świecie, a w przedsprzedaży złożono 1,5 mln zamówień na tą grę.

• Wspominając o Nowym Jorku, warto zaznaczyć, że w USA swoich sił próbuje wiele polskich firm reprezentujących branżę nowoczesnych technologii. Na przykład zajmująca się monitoringiem internetu polska firma Brand24 będzie współpracować z biurem Pierwszej Damy USA w ramach kampanii promującej edukację wśród młodzieży. To jednak nie jedyna branża reprezentowana przez polskie firmy na rynku amerykańskim. W 2015 roku firma Korona Candles, producent świec z Wielunia, uruchomiła produkcję w swojej fabryce zlokalizowanej w miejscowości Dublin w stanie Wirginia. Korona Candles jest największym wytwórcą świec zapachowych w Europie i czołowa firmą w tej branży w skali globalnej. Dostarcza produkty dla takich gigantów takich jak IKEA czy Wal-Mart.

Reklama
Reklama

• Z kolei w Kanadzie działalność rozwija polski gigant sektora wydobywczego, KGHM. W połowie września 2015 roku KGHM poinformował o złożeniu wniosku o uzyskanie pozwolenia środowiskowego na budowę kopalni odkrywkowej miedzi i złota w pobliżu miejscowości Kamloops w zachodniej Kanadzie. Również w 2015 roku KGHM poinformował o uruchomieniu komercyjnej produkcji miedzi w chilijskiej kopalni Sierra Gorda, która jest w 55 proc. własnością polskiej firmy.

• W 2015 roku polskie firmy rozwijały również działalność w Afryce. URSUS, polski producent ciągników o ponad 120-letniej tradycji, podpisał w październiku kontrakt na dostawę 2400 ciągników, oprzyrządowania i części zamiennych, jak również wyposażenia hali montażowej i centrów serwisowych w Tanzanii. Był to kolejny sukces URSUSA w Afryce, po tym jak w sierpniu spółka podpisał umowę z etiopskim kontrahentem..

To tylko kilka wybranych sukcesów polskich firm na arenie międzynarodowej. Takich osiągnięć jest wiele, niestety nieczęsto się o nich mówi, bo albo sami autorzy sukcesów są zbyt skromni albo po prostu dobre wiadomości „sprzedają" się gorzej niż złe. Niezależnie od tego, ile i w jakim tonie będzie się o tym mówiło, postępująca internacjonalizacja polskich firm i polskiej gospodarki jest faktem. Polskie firmy już nie tylko poszukują nowych rynków zbytu i partnerów handlowych, ale przejmują zagraniczne spółki, by wzmocnić swoją pozycję. Okazji do przejęć może być więcej z uwagi na wciąż nie najlepszą sytuację gospodarczą na rynkach rozwiniętych oraz zmianę pokoleniową w prężnie działających firmach, których założyciele przechodzą na emeryturę i albo nie mają następców, albo następcy ci nie są zainteresowani kontynuacją rodzinnego biznesu.

Polskie firmy nie są już tylko podwykonawcami czy dostawcami części składanych na Zachodzie w całość i sprzedawanych pod markami rodem z innych krajów, ale promują własne marki i produkty „Made in Poland". Oznacza to wejście na kolejny, etap umiędzynaradawiania. Biorąc pod uwagę silne fundamenty polskiej gospodarki, rosnące ambicje rodzimych firm i zapowiadane przez nową ekipę rządzącą wsparcie dla firm rozwijających działalność poza granicami kraju, należy spodziewać się, że będzie jeszcze więcej takich sukcesów, jak te, które przytoczyłem w ramach mojej subiektywnej listy. Zarówno w 2016 roku, jak i w kolejnych latach.

Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Szkodliwe skutki pseudoafery z KPO
Opinie Ekonomiczne
Beata Jurkschat: Czy my jeszcze wierzymy w ESG?
Opinie Ekonomiczne
Maciej Stańczuk: Dotychczasowy potencjał wzrostu już wykorzystaliśmy
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: KPO jest sukcesem. Nic tego nie zmieni
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Dziękuję Karolowi Nawrockiemu za euro
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama