Koniec roku to czas podsumowań. Narodowa skłonność do widzenia otaczającej nas rzeczywistości raczej w ciemnych niż w jasnych barwach, sprawia, że podsumowania te często kończą się pesymistyczną konkluzją. Tymczasem 2015 rok dostarczył naprawdę wielu powodów do optymizmu oraz dumy w zakresie aktywności firm „znad Wisły" poza granicami kraju i promowania Polski na świecie. Polskie firmy śmiało zdobywają kolejne przyczółki ekspansji międzynarodowej, bo dla wielu z nich polski rynek – choć duży i chłonny – stał się ciasny. O sukcesach polskich firm na globalnym rynku świadczą choćby wyniki handlu zagranicznego. Zgodnie z danymi GUS, w okresie styczeń-październik br. eksport z Polski wzrósł o 6,7 proc., a import – o 3,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Prognozy instytutu analitycznego Oxford Economics sugerują, że w nadchodzących latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju handlu zagranicznego.
Zgodnie z tymi prognozami eksport będzie rósł w tempie ok 5-6 proc. rocznie, a jednym z najważniejszych kierunków rozwoju będzie rynek azjatycki. Polskie firmy nie tylko coraz odważniej poszukują nowych rynków zbytu czy źródeł towarów lub surowców, ale także możliwości przejmowania zagranicznych podmiotów, aby wzmocnić swoją pozycję na kluczowych rynkach. Działania te przyczyniają się nie tylko do sukcesów biznesowych tych przedsiębiorstw, ale także do rozwoju i coraz większego otwarcia na świat polskiej gospodarki. Przykładów takich działań z minionego roku było wiele, wybrałem kilka z nich, które moim zdaniem zasługują na szczególną uwagę, ponieważ wytyczają pewne trendy, które będą ważne dla Polski nie tylko w 2016 roku, ale również w odleglejszej przyszłości.
• Mimo spowolnienia tempa wzrostu PKB i kolejnej fali zawirowań na tamtejszym runku akcji, Chiny pozostają potężnym graczem z tempem wzrostu gospodarczego na poziomie przekraczającym 6 proc. Potencjał handlowy tego rynku jest w coraz większym stopniu doceniany przez stronę polską. Świadczy o tym choćby fakt, że Prezydent Andrzej Duda udał się w podróż do Chin już w pierwszych miesiącach swojego urzędowania, a Polska została udziałowcem Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Bank ten powstał z myślą o wspieraniu rozwoju infrastruktury w Azji, a udział Polski w tym przedsięwzięciu może ułatwić rodzimym firmom dostęp do informacji i procesów przetargowych ukierunkowanych na wyłonienie wykonawców projektów finansowanych przez tą instytucję.
• Pomysłodawcą utworzenia tego banku były Chiny, realizujące projekt infrastrukturalny na ogromną skalę o nazwie „Jeden pas, jedna droga", potocznie zwany Nowym Jedwabnym Szlakiem. Projekt ten obejmuje rozwój i modernizację infrastruktury transportowej, które usprawnią transport towarów z Chin do Europy drogą lądową oraz z Chin do Afryki drogą morską. Na szlaku tym znajduje się m.in. Polska, a firmy „znad Wisły" dostrzegają wynikające z tego faktu szanse. Za przykład może tu posłużyć Grupa PKP CARGO, która tworzy spółkę joint venture z Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan. Zakres działalności tej spółki będzie obejmował transport kontenerów między środkowymi Chinami a Europą drogą kolejową.
• Oprócz rozwoju działalności na linii Polska-Chiny, PKP Cargo wzmacnia swoją pozycję również na rynku europejskim. W 2015 roku PKP CARGO sfinalizowało przejęcie 80 proc. udziałów Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie. Nabycie udziałów w AWT to jedno z największych przejęć zagranicznych przeprowadzonych przez polską spółkę w ostatnich latach i pierwsza zagraniczna akwizycja przeprowadzona przez podmiot z Grupy PKP.