Aktualizacja: 18.03.2025 19:28 Publikacja: 18.01.2024 03:00
Poczta Polska jest na skraju przepaści
Foto: Adobe Stock
Na moim osiedlu vis-à-vis poczty jest dyskont. Kilka lat temu pojawił się przy nim automat – a jakże – Poczty Polskiej (PP). Wkrótce jednak maszyna znikła, oddając pole konkurencyjnemu automatowi kilkaset metrów dalej. Z biegiem lat na osiedlu pojawiło się pięć kolejnych urządzeń różnych operatorów chcących uszczknąć coś z hossy e-commerce. A automatu PP nadal brak.
To wprawdzie przykład jednostkowy, ale obrazuje, co przez osiem lat stało się z państwową Pocztą, która dzisiaj ma kłopoty finansowe. Jeszcze wiosną 2015 r. prowadziła restrukturyzację, ale chwaliła się rosnącymi zyskami, a w strategii miała zapisany na 2016 r. debiut giełdowy. Nigdy do niego nie doszło, bo „dobra zmiana”, zawzięcie krytykująca zamykanie nieopłacalnych placówek pocztowych, odwołała reformy robiące z PP prawdziwą firmę. Tę kontrrewolucję podkreślał powrót nazwy „urząd pocztowy”. Rządzący zapewnili PP cieplarniane warunki, dając wyłączność np. na przesyłki sądowe. A zamiast filii w sklepach z „urzędów” zrobili sklepy oferujące schwarz, mydło i powidło. Apogeum złego zarządzania PP było powierzenie jej wyborów kopertowych, które – jestem pewien – udałyby się tak jak dostarczanie rachunków za gaz pięć dni po terminie płatności.
Przedsiębiorcy kupujący zdewastowane mieszkania, remontujący je i dający im drugie życie, wypełniają ważną, choć niewielką niszę rynkową. I zdecydowanie nie zasługują na hejt, który ich spotyka.
Do szpitala trafiło dziecko z błonicą. Śmiertelnie groźną chorobą, na którą są szczepienia. Nie było jej w Polsce od 25 lat. Pora wytoczyć ciężkie działa - kary za brak szczepienia i wypłatę 800+ na podstawie książeczki szczepień.
Gdy nastroje społeczne nie wpisują się dobrze w wyborcze scenariusze, banki stają się wygodnym obiektem ataków polityków. W gospodarce, w której są głównym źródłem finansowania, to gorzej niż zbrodnia, to błąd.
Którą z koncepcji geopolitycznych powinna przyjąć Polska? Jedyna realna jest droga transatlantycka, która prowadzi z Waszyngtonu przez Londyn, Paryż, Berlin do Warszawy. Stąd jest dobry start i droga do Kijowa już wytyczona.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Dla polskiej gospodarki ważne jest, by deregulacja nie okazała się tylko chwilową modą, epizodem kampanii wyborczej. Deregulacja może być ważnym paliwem dla rozwoju. Tylko trzeba zacząć ją robić, a nie tylko o niej mówić.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Największym wyzwaniem dla polskiej gospodarki jest transformacja przemysłu i transportu – oceniają eksperci firmy doradczej PwC.
Przed nami dwie fale wielkiego procesu inwestycyjnego: energetyczna i robotyzacyjna – wskazują przedstawiciele PKO BP.
Amerykański gigant internetowy kupuje start-up Wiz. Za firmę, specjalizującą się w bezpieczeństwie chmurowym, zapłacił właśnie 32 mld dol. Transakcja ma dać Google'owi rynkową przewagę.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył największą w historii karę w wysokości ponad 27 mln zł na Pocztę Polską za niezgodne z prawem przetwarzane danych 30 mln obywateli przy okazji tzw. wyborów kopertowych. Ukarano też Ministerstwo Cyfryzacji.
Gdy jest zagrożenie ze strony Rosji i Białorusi, powinny być budowane nie tylko zapory inżynieryjne, ale też pola minowe. Ministrowie państw bałtyckich rekomendują wycofanie się z konwencji ottawskiej, która zakazuje stosowania min przeciwpiechotnych.
Samolot amerykańskich linii Delta podczas lądowania na nowojorskim lotnisku LaGuardia uderzył skrzydłem w pas startowy. Pasażerowie przeżyli chwile grozy, gdy posypały się iskry i piloci musieli wykonać drugie podejście do lądowania.
Stabilne otoczenie makro faworyzujące deweloperów bazujących na klientach z zasobniejszymi portfelami oraz atrakcyjna oferta to fundamenty, pozwalające firmie oczekiwać jeszcze lepszej sprzedaży w 2025 r.
Branża kolejowa jest podzielona w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości. Część specjalistów obawia się, że projekt osuszy budżet i zabraknie na budowę kolei regionalnych, które przewożą większość pasażerów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas