Analiza tych instrumentów prowadzi do wniosku, że zwłaszcza w zakresie instrumentów instytucjonalnych (ARP, PARP, PIR, BGK) można zoptymalizować ich działanie. Obecnie zakres działalności powyższych instytucji znacząco się powiela.
Zmiany winny być ukierunkowane na koordynację prowadzonej przez nie działalności i jej uelastycznienie oraz bardziej efektywne wykorzystanie ulokowanych w nich środków finansowych. A środki te są bardzo znaczące. Wartość zarządzanych przez PARP programów operacyjnych na lata 2014–2020 to 3,5 mld euro, aktywa PIR obejmują 6,5 mld zł, aktywa ARP oraz fundusze własne BGK na program „Inwestycje Polskie" wynoszą zaś po 6 mld zł.
O dobrobycie obywateli w znaczącym stopniu decyduje siła gospodarki ich państwa. Siła ta może wynikać zarówno z wielkości danego kraju, jak i szeroko rozumianej jakości najważniejszych sektorów gospodarczych i kluczowych spółek. Umiejętna polityka gospodarcza powinna zatem stwarzać optymalne warunki rozwoju strategicznych branż i firm.
Doświadczenia globalne wskazują, że aktywność państwa na tym polu przynosi dobre rezultaty. Rozwój wielu przedsiębiorstw, w tym wiodących tzw. narodowych czempionów i stojących za nimi branż, był częstokroć funkcją aktywnej roli państwa i decyzji rządowych. Nie ulega wątpliwości, że i w Polsce mamy takie przedsiębiorstwa, które już odgrywają lub mogą odgrywać kluczową rolę nie tylko w krajowej gospodarce, lecz także za granicą. Wśród nich są też firmy kontrolowane przez państwo.
Badania naukowe obejmujące zagadnienia ekonomii politycznej uwypuklają rolę aparatu państwa w procesie budowy przewag konkurencyjnych na poziomie kraju, branż i poszczególnych przedsiębiorstw. Szczególnie bogate pole badań empirycznych w tym obszarze tworzone jest przez studia przypadku obejmujące tzw. tygrysy azjatyckie, tj. Japonię, Koreę Południową i Tajwan, a także Chiny.