Dlatego też „propozycja jakiegoś nowego prawa czy przepisu regulującego handel, która pochodzi od tej klasy, powinna się zawsze spotkać z największą ostrożnością” – pisał ojciec ekonomicznego liberalizmu Adam Smith w „Bogactwie narodów”.
Jakoś mi się przypomniały te ważne słowa właśnie teraz. Gdy Polskę „nawiedził” sam Sam Altman – twórca ChatGPT. Spotkał się z fanami na Uniwersytecie Warszawskim i poopowiadał, co sądzi o przyszłości ludzkości. Ciekawe, czy to nie Chat mu to pisał, bo jakoś tak na okrągło mówił. Spotkał się też z premierem, gdyż „bada możliwość stworzenia globalnej inicjatywy, która pomogłaby uregulować tę technologię, ale w taki sposób, aby jej radykalnie nie ograniczyć”. „Liczę, że władze odpowiednio okiełznają tę technologię” – mówi.
Ma powstać coś na wzór Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, by pilnować, żeby sztuczna inteligencja nie rozprzestrzeniała się po świecie jak broń atomowa i nie zapanowała nad ludźmi. Nad ludźmi mają panować ludzie. Ci, którzy stworzyli sztuczną inteligencję, czyli broń atomową. Ciekawe, czy nie będą niektórzy w przyszłości szantażowali ludzkości użyciem sztucznej inteligencji, jak Putin bronią atomową?
Pomyślałem jednak, że ze mnie to duży szczęściarz. Jako „neolibek” działam w swoim własnym, egoistycznym interesie. I słyszę, że wszyscy wokół mnie też działają w moim interesie. Ale jednak nie do końca. Bo inni to nie w moim interesie działają, tylko w interesie „ludzkości”. Jestem jednak kawałkiem ludzkości, to i w moim chyba też? Ale jakoś tego nie odczuwam. Zupełnie inaczej niż jak ja sam zadziałam w swoim własnym interesie. Wtedy odczuwam. I pozytywy, i czasem negatywy.
Przypuszczam, że inni mają podobnie i nie odczuwają indywidualnie tego dobrodziejstwa, które na nas, jako na ludzkość, spływa w wyniku działań tej naszej „awangardy” (zgodnie z określeniem Karola Marksa). Ale mam podejrzenia, że „awangarda” to i owszem – planuje to dobrodziejstwo swoich działań dla dobra ludzkości odczuć. Na sobie. Ostatecznie klasa robotnicza też piła szampana ustami swoich przedstawicieli.