Reklama

Grzegorz Siemionczyk: Dochód gwarantowany? Gwarantowana strata czasu

Polska to nie jest dobre laboratorium dla takiego eksperymentu. Nasz rynek pracy jest rozgrzany do czerwoności, więc wyzwania, przed którymi chronić ma dochód gwarantowany, wydają się u nas odległe.

Publikacja: 19.05.2022 15:14

Grzegorz Siemionczyk: Dochód gwarantowany? Gwarantowana strata czasu

Foto: Adobe Stock

W wybranych gminach Warmii i Mazur planowany jest eksperyment, który pozwoli ocenić, jak na zachowanie gospodarstw domowych wpływa tzw. dochód gwarantowany, czyli stałe, bezwarunkowe transfery pieniężne. Sam pomysł, żeby przetestować jakąś koncepcję, zanim wprowadzi się ją w życie, to w polskiej polityce społecznej i gospodarczej pożądana nowość. Ale już teraz można powiedzieć, że z tego eksperymentu niewiele wyniknie.

Jedną z bolączek szeroko rozumianej polityki ekonomicznej w Polsce jest oderwanie od empirii. Rząd i jego agendy nie weryfikują skuteczności swoich programów i często konstruują je tak, że nie da się ich zweryfikować nawet post factum. Stąd na przykład niekończące się dyskusje o efektach programu 500+, brak jakiejkolwiek wiedzy, jak na rynek pracy wpływają podwyżki płacy minimalnej itd.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Do dziecka trzeba dwojga
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama