Katarzyna Kucharczyk: Świat biznesu nie dla Polek

Dużo się mówi o różnorodności czy społecznej odpowiedzialności firm, ale życie weryfikuje hasła z biznesowych prezentacji.

Publikacja: 04.05.2022 21:00

Katarzyna Kucharczyk: Świat biznesu nie dla Polek

Foto: Robert Przybysz

Czekając na rozpoczęcie egzaminu na maklera, postanowiłam policzyć, ile wśród czekających wraz ze mną jest kobiet. Długo liczyć nie musiałam: odsetek był śladowy. W naszym kraju pokutuje przekonanie, że świat finansów i biznesu nie jest dla pań.

Dużo się mówi o różnorodności czy społecznej odpowiedzialności firm, ale życie weryfikuje hasła z biznesowych prezentacji. Dobrze obrazuje to obecność kobiet na stanowiskach menedżerskich. Wnioski płynące z najnowszych badań są niepokojące: gdy władze zachodnich firm intensywnie się w ostatnich latach feminizowały, nad Wisłą trend był odwrotny.

Dlaczego tak się dzieje? W Polsce to wciąż na kobietę spada większość domowych obowiązków. A państwo tylko wzmacnia to zjawisko programami socjalnymi, których pośrednim skutkiem jest odpływ kobiet z rynku pracy. Przedstawiciele firm skarżą się zaś, że chętnie zatrudniliby na stanowisku menedżerskim kobietę, ale zgłaszają się do nich sami mężczyźni.

Kobiety cechuje zwykle niższa niż u mężczyzn skłonność do ryzykownych zachowań, a także inteligencja emocjonalna, wielozadaniowość. Często brak im za to pewności siebie. Starają się o wyższe stanowisko, dopiero gdy są pewne, że spełniają wszystkie wymagania – wiele odpada już więc w przedbiegach. Szkoda, bo firmy, które stawiają na różnorodność, na ogół osiągają lepsze wyniki.

Powinniśmy uczyć się od siebie nawzajem i uzupełniać kompetencjami. Kobiety nie potrzebują przywilejów. Wystarczą równe – nie tylko w prezentacji – szanse.

Czytaj więcej

Panowie w średnim wieku rządzą w polskich spółkach

Czekając na rozpoczęcie egzaminu na maklera, postanowiłam policzyć, ile wśród czekających wraz ze mną jest kobiet. Długo liczyć nie musiałam: odsetek był śladowy. W naszym kraju pokutuje przekonanie, że świat finansów i biznesu nie jest dla pań.

Dużo się mówi o różnorodności czy społecznej odpowiedzialności firm, ale życie weryfikuje hasła z biznesowych prezentacji. Dobrze obrazuje to obecność kobiet na stanowiskach menedżerskich. Wnioski płynące z najnowszych badań są niepokojące: gdy władze zachodnich firm intensywnie się w ostatnich latach feminizowały, nad Wisłą trend był odwrotny.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację