Jesteśmy zainteresowani dalszym rozwojem zarówno na rynkach, na których jesteśmy obecni, jak również na rynkach ościennych. Jeśli pojawią się atrakcyjne oferty, na pewno będziemy je analizować. W Czechach niedawno nabyliśmy pakiet stacji od austriackiego OMV. Obecnie włączamy je do naszej sieci. Z 68 obiektów już 18 jest po rebrandingu i działa pod szyldem Benzina. Udział naszej sieci w rynku detalicznym Czech wzrósł do 17,5 proc., a w Niemczech utrzymuje się na stabilnym poziomie 6 proc. Dzisiaj za wcześnie na przedstawianie szczegółów, ale widzimy duży potencjał w rozwoju segmentu stacji paliw. W ubiegłym roku odnotowaliśmy kolejne rekordy, sprzedaliśmy 10 mld litrów paliwa, segment detalu wypracował najwyższy w swojej historii wynik finansowy.
Koncern sprzedaje w Polsce paliwa pod marką Orlen i Bliska, w Niemczech wasza sieć to Star, a w Czechach – Benzina. Nie lepiej byłoby zrezygnować z niektórych marek, obniżając koszty zarządzania nimi i marketingu?
W Polsce postanowiliśmy skoncentrować się na marce Orlen. U naszych zachodnich sąsiadów Star funkcjonuje jako marka ekonomiczna, która wypracowała sobie już bardzo dobrą pozycję rynkową i nie ma uzasadnienia dla zmian. Wreszcie Benzina to marka bardzo dobrze osadzona i kojarzona na rynku czeskim, wiec również w tej chwili nie ma powodu, by to zmieniać.
Jednym ze strategicznych celów koncernu jest rozwój oferty stacji paliw. Jakie nowe produkty lub usługi mogą się na nich pojawić?
Segment detaliczny już teraz imponująco się rozwija, a w 2016 roku odnotował po raz kolejny rekordowy wynik 1,8 mld na poziomie EBITDA LIFO. W tym obszarze skupimy się na wzroście organicznym, poprzez powiększenie sieci o około 100 nowych stacji w ciągu następnych dwóch lat, a także dostosowanie sieci stacji do paliw alternatywnych zgodnie z oczekiwaniami rynku. W zakresie oferty zakupowej dla klientów stawiamy nie tylko na rozbudowę punktów gastronomicznych Stop Cafe i Stop Cafe Bistro, ale też udoskonalenie ich formatu, a także sklepów. W Polsce mamy ich już 1,5 tys. na ponad 1,7 tys. wszystkich stacji paliw. Będziemy wdrażać i rozwijać nowe produkty i usługi. Szczególną uwagę poświęcimy elastycznej i spersonalizowanej ofercie w oparciu o Big Data. W dalszym ciągu chcemy rozwijać dodatkową ofertę dla naszych klientów w ramach programu lojalnościowego Vitay. Stąd już tylko krok do zaoferowania płatności kartami Vitay za realizowane zakupy i zbieranie punktów również poza naszymi stacjami. Wraz z PKO BP realizujemy projekt, w ramach którego chcemy zaoferować klientom atrakcyjną ofertę łączącą nasze usługi z produktami bankowymi. Nie widzimy też żadnych istotnych przeszkód dla szybkiego uruchomienia punktów do ładowania aut elektrycznych lub dystrybutorów do tankowania paliwami alternatywnymi, takimi jak gaz CNG, czy LNG. Dzisiaj jednak ta część rynku jest na początkowym etapie rozwoju. Pomysłów na rozwój mamy dużo, w naszej strategii podkreślaliśmy, że zmiany na świecie przyspieszają i dotyczą również naszej działalności. Chcemy to wykorzystać.
Podobnie jak wiele innych firm stawiacie na innowacyjne projekty. Na czym będą one polegały w PKN Orlen?