Sam port centralny to za mało

Niektóre z funkcji takiego hubu muszą być finansowane przez rząd centralny, ponieważ przy takich projektach trzeba długo czekać na zysk - mówi Gabriel Wong, dyrektor działu finansów korporacyjnych w PwC China.

Publikacja: 19.02.2018 20:00

Sam port centralny to za mało

Foto: materiały prasowe

Rz: Zapewne słyszał pan o planie budowy centrum transportowo-logistycznego 40 km od Warszawy. Chińskie firmy mają ogromne doświadczenie, bo wielokrotnie już brały udział w takich przedsięwzięciach. Czy sądzi pan, że byłyby zainteresowane wzięciem udziału w projekcie?

Gabriel Wong: Takich właśnie okazji jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce szukają. W Chinach mamy kilkanaście takich hubów transportowych. Najlepszym przykładem jest Hongqiao Airport Hub koło Szanghaju. Jest tam lotnisko międzynarodowe i krajowe, a szybka kolej łączy je z całymi Chinami. Zbudowano jeszcze dworzec autobusowy i dobudowano sieć połączeń z największymi centrami przemysłowymi Chin. Wokół Hongqiao powstał krąg, wewnątrz którego znalazły się miejscowości oddalone o godzinę jazdy szybką koleją, która pokonuje w tym czasie 350–400 km. Tam właśnie powstało centrum zarządzania dla firm, które skorzystały z tego, że ziemia była znacznie tańsza niż w Szanghaju. Jednocześnie wokół Hongqiao powstała strefa wolnego handlu, a więc gigantyczna brama do światowej gospodarki. Sądzę, że Polska mogłaby czerpać z naszego wzoru. Samo centrum komunikacyjne, nawet znakomicie centralnie położone, nie wystarczy, niezbędna jest do tego strefa wolnocłowa, bo stwarza ogromne możliwości handlowe.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem