Reklama

Sam port centralny to za mało

Niektóre z funkcji takiego hubu muszą być finansowane przez rząd centralny, ponieważ przy takich projektach trzeba długo czekać na zysk - mówi Gabriel Wong, dyrektor działu finansów korporacyjnych w PwC China.

Publikacja: 19.02.2018 20:00

Sam port centralny to za mało

Foto: materiały prasowe

Rz: Zapewne słyszał pan o planie budowy centrum transportowo-logistycznego 40 km od Warszawy. Chińskie firmy mają ogromne doświadczenie, bo wielokrotnie już brały udział w takich przedsięwzięciach. Czy sądzi pan, że byłyby zainteresowane wzięciem udziału w projekcie?

Gabriel Wong: Takich właśnie okazji jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce szukają. W Chinach mamy kilkanaście takich hubów transportowych. Najlepszym przykładem jest Hongqiao Airport Hub koło Szanghaju. Jest tam lotnisko międzynarodowe i krajowe, a szybka kolej łączy je z całymi Chinami. Zbudowano jeszcze dworzec autobusowy i dobudowano sieć połączeń z największymi centrami przemysłowymi Chin. Wokół Hongqiao powstał krąg, wewnątrz którego znalazły się miejscowości oddalone o godzinę jazdy szybką koleją, która pokonuje w tym czasie 350–400 km. Tam właśnie powstało centrum zarządzania dla firm, które skorzystały z tego, że ziemia była znacznie tańsza niż w Szanghaju. Jednocześnie wokół Hongqiao powstała strefa wolnego handlu, a więc gigantyczna brama do światowej gospodarki. Sądzę, że Polska mogłaby czerpać z naszego wzoru. Samo centrum komunikacyjne, nawet znakomicie centralnie położone, nie wystarczy, niezbędna jest do tego strefa wolnocłowa, bo stwarza ogromne możliwości handlowe.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Donald Trump: Narcyz, Herostrates 21. wieku
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów Drogowych
Opinie Ekonomiczne
Polscy przedsiębiorcy apelują o państwową pomoc dla Barlinka po rosyjskim ataku
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Strategia szaleńca?
Reklama
Reklama