Piłka i Amica

Jacek Rutkowski Amicą Wronki kieruje od kilkunastu lat, teraz zaszachował konkurencję umową z Samsungiem

Publikacja: 22.12.2009 01:13

Według rankingu Marki polskie publikowanego przez „Rz” wartość marki zarządzanej przez Jacka Rutkows

Według rankingu Marki polskie publikowanego przez „Rz” wartość marki zarządzanej przez Jacka Rutkowskiego to 212,5 mln zł

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Porozumienie z Samsungiem, choć oficjalnie zostanie ogłoszone dopiero dziś, od miesięcy jest jednym z głównych tematów dyskusji branży producentów AGD w Polsce. – Rutkowski wykonał mistrzowski ruch. Niby sprzedaje zakłady, ale zdobywając spore środki, jednocześnie nie traci bazy produkcyjnej – mówi jeden z konkurentów.

Negocjacje długo udało się utrzymać w tajemnicy. Rutkowski ostatecznie przyznał tylko, że rozmawia z dużym azjatyckim koncernem, a szczegóły poznamy dopiero dzisiaj.

Jego sukcesem na pewno jest to, że firma – istniejąca co prawda od 1945 r., ale działająca na coraz bardziej konkurencyjnym rynku – nie oddała pozycji w czołówce branży dużego AGD. Według ostatnich danych z 12,5-proc. udziałem w rynku zajmuje trzecią pozycję.

Jacek Rutkowski jest ekonomistą. W 1972 r. skończył Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Poznaniu. Zanim zaczął działać w branży AGD, miał na koncie wiele epizodów w zupełnie innych sektorach. Pracował jako przedstawiciel firm zagranicznych w Polsce, był też właścicielem firmy handlowej Magotra działającej w Niemczech. Przełom to 1994 r., kiedy kontrolowana przez Rutkowskiego Amica Holding wraz z Bankiem Handlowym odkupuje od Skarbu Państwa 80 proc. udziałów w Fabryce Kuchni we Wronkach. Dziś to on rozdaje karty, do Holdingu należy 36,5 proc. akcji dających 53,3 proc. głosów na WZA.

Amica jest w Polsce doskonale znana – według rankingu „Marki polskie” publikowanego przez „Rz” świadomość brandu wynosi 78 pkt na 100 możliwych, a jego wartość 212,5 mln zł. Firma sprzedaje produkty w 40 krajach, na eksport trafia około połowy produkcji. W Niemczech sprzedaje pod marką Premiere, w Skandynawii jako Gram. Z kolei w naszym regionie działa pod szyldem Hansa.

Jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem – Amica długo zapowiadała budowę fabryki w Rosji, ale nie ma co się spodziewać takiej inwestycji. Czas na decyzję jest do 2012 r., później wygasają pozwolenia. – Nie włożyliśmy w ten projekt wielkich kwot, będziemy raczej chcieli go sprzedać. Jeśli znajdzie się chętny, możemy odzyskać ok. 2 – 3 mln zł – mówił Rutkowski.

Zajmują go nie tylko interesy. W branży znany jest też z zamiłowania do piłki nożnej. Od lat był głównym sponsorem klubu Amica Wronki. Pod koniec 2005 r. podpisał już jako właściciel klubu Amica umowę z Lechem Poznań o połączeniu klubów od sezonu 2006/2007 pod nazwą KKS Lech Poznań.

Rutkowski niezbyt chętnie mówi o swoim życiu prywatnym. Wiadomo tylko, że mieszka na stałe w Niemczech, ale regularnie stawia się w centrali Amiki.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację