Polacy kupują coraz więcej napojów energetycznych

W 2014 roku przeznaczymy na nie 695,3 mln zł – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. Nasze wydatki będą o niemal jedną czwartą wyższe niż w tym roku.

Publikacja: 02.03.2010 03:57

Wydatki Polaków na takie napoje będą nadal rosnąć. Jednak wolniej niż w poprzednich latach. W tym ro

Wydatki Polaków na takie napoje będą nadal rosnąć. Jednak wolniej niż w poprzednich latach. W tym roku zwiększą się o niemal 3 proc.

Foto: Rzeczpospolita

Według analityków Euromonitora w 2010 r. wartość sprzedaży napojów pobudzających wyniesie w Polsce 562,8 mln zł. W porównaniu z 2009 r. urośnie o niecałe 3 proc.

Szacunki Euromonitora zbliżone są do prognoz producentów i dystrybutorów energetyków. Jak już informowała „Rz”, ich zdaniem polski rynek nie będzie rozwijał się tak szybko, jak przez ostatnie kilka lat. Na przykład tylko w 2008 roku sprzedaż napojów energetycznych urosła w Polsce o ok. jedną trzecią.

W firmie Red Bull nie wykluczają nawet, że – po raz pierwszy w historii – w 2010 r. może dojść w Polsce do spadku sprzedaży tych produktów.

Statystyczny Polak wypija ok. 1,9 litra energetyków rocznie. Daje nam to ósme miejsce w Europie. Na czele europejskiej stawki są Austriacy (5,9 l na osobę). Tuż za nami są natomiast Niemcy i Belgowie (po 1,7 l). W regionie więcej napojów energetycznych konsumują od nas jedynie Estończycy (5 l) oraz Litwini (2 l).

[srodtytul]W tym roku mieszkańcy [/srodtytul]

Europy Zachodniej kupią 758,9 mln l energetyków – o 11 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Ich wydatki zwiększą się z ok. 6,8 mld do niemal 7,6 mld dol.

Natomiast wartość rynku napojów energetycznych w Europie Środkowo-Wschodniej zwiększy się z 1,1 mld do ok. 1,2 mld dol. Mieszkańcy naszego regionu kupią w tym roku łącznie 203,2 mln litrów tych napojów. To o 5,6 proc. więcej niż w 2009 r.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację