Dlaczego UTK zdecydował się na interwencje w sprawie naliczania opłat z korzystanie z torów?
Ponieważ sposób kategoryzacji linii, od którego zależy wysokość opłat był niekorzystny dla przewoźników. Gdy wynik algorytmu dla trasy wyszedł 3,5 czy 3,6 wtedy PKP Polskie Linie Kolejowe nadawała linii kategorię 4. Moim zdaniem przewoźnicy nie powinni płacić za korzystanie z linii o kategorii IV, dopóki linia nie będzie spełniać minimalnych wymagań określonych dla tej kategorii. Postępowanie wszczęliśmy z własnej inicjatywy, później dołączaliśmy do niego skargi wpływające od przewoźników.
Czy dużo było przypadków nieadekwatnych stawek?
Trudno powiedzieć czy problem dotyczył 10 czy 90 proc. linii. Nie przyglądaliśmy się poszczególnym odcinkom, tylko mechanizmowi obliczania stawek. To jaki nasza decyzja przyniesie efekt finansowy dla przewoźników zależy od dalszych kroków zarządcy.
Liczba osób, które korzysta z kolei zaczęła rosnąc. Ta tendencja się utrzyma?