Asseco Poland chce wejść na Nasdaq

Adam Góral, prezes spółki z Rzeszowa chce, by była ona pierwszą polską firmą notowaną na amerykańskim Nasdaqu

Publikacja: 10.02.2012 01:25

Adam Góral, stojący na czele grupy Asseco, nigdy nie ukrywał, że jego celem jest budowa globalnej fi

Adam Góral, stojący na czele grupy Asseco, nigdy nie ukrywał, że jego celem jest budowa globalnej firmy IT

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Adam Góral, prezes Asseco Poland, to dobry przykład menedżera, który dzięki własnym umiejętnościom oraz uporowi i konsekwencji w realizacji celów stworzył firmę, która powoli zaczyna być rozpoznawana na całym świecie.

Zaczynał skromnie, jako pracownik naukowy. Szybko jednak wciągnął go biznes. Pierwszym był zakład produkcji keczupu. Potem przyszedł czas na poważniejsze wyzwania. Góral kierował rzeszowskim oddziałem warszawskiego Compu. Po jakimś czasie okazało się, że Comp Rzeszów przerósł spółkę matkę i się usamodzielnił. W 2004 r. kierowana przez Górala firma zadebiutowała na GPW. Chciała pozyskać pieniądze na ekspansję zagraniczną. Jej prezes nigdy nie ukrywał, że chce udowodnić światu, że Polacy są bardzo dobrymi informatykami, a stworzone przez nich aplikacje mogą z powodzeniem konkurować z zachodnimi rozwiązaniami. Budowa grupy zaczęła się od zakupów na Słowacji i w Czechach. Potem Asseco ruszyło na Bałkany. Kolejnym kierunkiem ekspansji była Europa Zachodnia i Północna.

Rzeszowska spółka nie zaniedbywała też polskiego podwórka. Przebijając się na salony, Góral przejął Softbank. Jeszcze odważniejszą decyzją było przejęcie od Ryszarda Krauzego, za pieniądze pożyczone w banku, Prokomu Software. Już po roku okazało się, że była to bardzo dobra decyzja, bo dała Asseco legitymację do ubiegania się o największe i najważniejsze kontrakty informatyczne w naszym kraju.

Po zdobyciu pozycji lidera branży IT w Polsce (Asseco Poland przerasta innych rodzimych graczy o kilka długości) grupa skupiła się na dużych przejęciach poza Polską. Pod koniec 2010 r. przejęła większościowy pakiet izraelskiej grupy Formula Systems za 145 mln dolarów. Jest to na razie największa zagraniczna inwestycja w historii polskiej branży IT.

– Jestem pod ogromnym wrażeniem tego, co robią Izraelczycy. Udowodnili, że mogą budować firmy, które doskonale radzą sobie w świecie. Możemy się od nich uczyć – uzasadniał.

Zakup Formula Systems nie zaspokoił apetytu Górala. Kolejnym wyzwaniem stało się wprowadzenie Asseco Poland, jako pierwszej spółki z Polski, na amerykańską giełdę. Pierwsze podejście, na przełomie 2010 i 2011 r., zakończyło się fiaskiem, bo nie zgodzili się na to akcjonariusze, uważając, że cała operacja jest zbyt kosztowna i poza wizerunkowymi, nie przyniesie spółce żadnych korzyści.

Porażka nie zraziła Górala. Po roku wyciągnął pomysł z zamrażarki. Teraz debiut poprzedzony będzie emisją za 200 – 300 mln dolarów. Oferta skierowana będzie do inwestorów amerykańskich.

Adam Góral, prezes Asseco Poland, to dobry przykład menedżera, który dzięki własnym umiejętnościom oraz uporowi i konsekwencji w realizacji celów stworzył firmę, która powoli zaczyna być rozpoznawana na całym świecie.

Zaczynał skromnie, jako pracownik naukowy. Szybko jednak wciągnął go biznes. Pierwszym był zakład produkcji keczupu. Potem przyszedł czas na poważniejsze wyzwania. Góral kierował rzeszowskim oddziałem warszawskiego Compu. Po jakimś czasie okazało się, że Comp Rzeszów przerósł spółkę matkę i się usamodzielnił. W 2004 r. kierowana przez Górala firma zadebiutowała na GPW. Chciała pozyskać pieniądze na ekspansję zagraniczną. Jej prezes nigdy nie ukrywał, że chce udowodnić światu, że Polacy są bardzo dobrymi informatykami, a stworzone przez nich aplikacje mogą z powodzeniem konkurować z zachodnimi rozwiązaniami. Budowa grupy zaczęła się od zakupów na Słowacji i w Czechach. Potem Asseco ruszyło na Bałkany. Kolejnym kierunkiem ekspansji była Europa Zachodnia i Północna.

Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej