Umowę grupowego ubezpieczenia na życie zawiera zakład pracy na rzecz swoich pracowników. Towarzystwa nie dokonują medycznej oceny ryzyka związanego z osobami przystępującymi do ubezpieczenia. Nie wymagają zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia, a co za tym idzie – nie różnicują warunków w zależności od zdrowia czy wieku ubezpieczonego.
Najczęściej polisa w podstawowym wariancie obejmuje ryzyko śmierci pracownika. Można też zawrzeć umowy dodatkowe dotyczące np. zgonu w następstwie wypadku przy pracy czy komunikacyjnego, niezdolności do samodzielnej egzystencji w wyniku choroby lub wypadku (z wypłatą renty miesięcznej), inwalidztwa czy trwałego uszczerbku na zdrowiu w następstwie wypadku bądź poważnego zachorowania. Często pracownicy mogą również przystąpić do umowy dodatkowej z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym i gromadzić w ten sposób oszczędności na przykład na przyszłą emeryturę.
Jak wybrać optymalny zakres
Przeciętna składka miesięczna wynosi od 40 do 80 zł dla jednego ubezpieczonego, w zależności od wybranego zakresu ubezpieczenia, wysokości świadczeń, liczby ubezpieczonych, branży.
Decydując się na grupowe ubezpieczenie na życie, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim zakres ochrony. Powinien on być jak najlepiej dostosowany do potrzeb osób objętych ochroną. Ważne jest również, żeby warunki ubezpieczenia zawierały jak najmniej wyłączeń odpowiedzialności towarzystwa.
– Należy zwrócić uwagę na zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela w ramach dodatkowych rodzajów ryzyka. Istotne jest na przykład to, co ubezpieczyciel uznaje za pobyt w szpitalu, jak definiuje zawał serca, udar mózgu – mówi Mirosław Bondar z Warty.