Owszem, innowacje często są domeną małych firm, nie zmienia to jednak faktu, że w skali całej gospodarki największe podmioty są (a przynajmniej powinny być) siłą napędową innowacyjności i stanowić wzór dla innych. Akcentowanie roli wielkich firm w procesie unowocześniania wydaje się oczywiste, ale wcale nie jest, jeśli weźmie się pod uwagę wciąż obecną w naszym kraju niechęć do wielkich korporacji.
W skali globalnej to największe przedsiębiorstwa są liderami zmian i wyznaczają nowe standardy. Potwierdza to także najnowszy ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm na świecie przygotowany przez firmę doradztwa strategicznego Boston Consulting Group. Ranking powstał na podstawie opinii 1500 dyrektorów i członków zarządów przedsiębiorstw z kilkudziesięciu państw. Dodatkowo, eksperci sporządzając zestawienie, ocenili wyniki finansowe firm, m.in. poziom zwrotu dla akcjonariuszy, wzrostu przychodów itd.
Tegoroczny ranking nie przyniósł niespodzianek jeśli chodzi o liderów. Na czele znajdują się Apple i Google, które utrzymują się na pozycji liderów nieprzerwanie od kilku lat. Dodam od razu, że w rankingu nie znalazła się żadna firma polska i zapewne długo się nie znajdzie. Bardziej jednak niż nieobecność wśród 50 globalnych liderów, martwi jednak fakt braku polskich firm w rankingu Komisji Europejskiej EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Tam, wśród 1500 światowych, przemysłowych liderów pod względem nakładów na B+R nie znalazło się ani jedno polskie przedsiębiorstwo! Dopiero w zestawieniu 1000 unijnych innowatorów, to na końcu stawki, znalazły się firmy Netia i Bank Ochrony Środowiska....
Wracając jednak do rankingu BCG – wynika z niego, że stolicą światowej innowacyjności są Stany Zjednoczone. Tamtejsze firmy stanowią blisko połowę z 50 wyróżnionych firn. Drugie miejsce w rankingu z 15 przedsiębiorstwami zajmuje Azja. Europejska firma (BMW) pojawiła się dopiero na 14 miejscu.
Wartość raportu BCG nie polega na prostym zestawieniu największych firm innowacyjnych. Przy okazji rankingu dowiadujemy się, na podstawie informacji od ich menedżerów, jakie są obecne trendy w innowacyjności. Z najnowszej edycji badania wynika, że innowacyjność cieszy się dużym wzięciem i jest przedmiotem zainteresowania szefów firm. 76 proc. respondentów wskazało innowacyjność jako jeden z 3 priorytetów – to najwyższy poziom w historii badania. Dla prawie jednej czwartej ankietowanych jest ona „top priority". Jeszcze większe znaczenie przykłada do innowacji najwyższy szczebel zarządzanie, czyli CEO – 85 proc. z nich wymienia innowacyjność jaką jeden z trzech naczelnych priorytetów.