Innowacyjność to nie przypadek

Kiedy w 2011 roku po drugiej edycji Kongresu Innowacyjnej Gospodarki zastanawialiśmy się w gronie ekspertów, przedsiębiorców i naukowców nad wnioskami i rekomendacjami na przyszłość, wspólnie doszliśmy do wniosku, ze jednym z najważniejszych katalizatorów innowacyjności są wielkie firmy - nazwaliśmy je okrętami flagowymi

Publikacja: 29.01.2013 23:35

Innowacyjność to nie przypadek

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Red

Owszem, innowacje często są domeną małych firm, nie zmienia to jednak faktu, że w skali całej gospodarki największe podmioty są (a przynajmniej powinny być) siłą napędową innowacyjności i stanowić wzór dla innych.  Akcentowanie roli wielkich firm w procesie unowocześniania wydaje się oczywiste, ale wcale nie jest, jeśli weźmie się pod uwagę wciąż obecną w naszym kraju niechęć do wielkich korporacji.

W skali globalnej to największe przedsiębiorstwa są liderami zmian i wyznaczają nowe standardy. Potwierdza to także najnowszy ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm na świecie przygotowany przez firmę doradztwa strategicznego Boston Consulting Group. Ranking powstał na podstawie opinii 1500 dyrektorów i członków zarządów przedsiębiorstw z kilkudziesięciu państw. Dodatkowo, eksperci sporządzając zestawienie, ocenili wyniki finansowe  firm, m.in. poziom zwrotu dla akcjonariuszy, wzrostu przychodów itd.

Tegoroczny ranking nie przyniósł niespodzianek jeśli chodzi o liderów. Na czele znajdują się Apple i Google, które utrzymują się na pozycji liderów nieprzerwanie od kilku lat. Dodam od razu, że w rankingu nie znalazła się żadna firma polska i zapewne długo się nie znajdzie. Bardziej jednak niż nieobecność wśród 50 globalnych liderów, martwi jednak fakt braku polskich firm w rankingu Komisji Europejskiej EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Tam, wśród 1500 światowych, przemysłowych liderów pod względem nakładów na  B+R nie znalazło się ani jedno polskie przedsiębiorstwo! Dopiero w zestawieniu 1000 unijnych innowatorów, to na końcu stawki, znalazły się firmy  Netia i Bank Ochrony Środowiska....

Wracając jednak do rankingu BCG – wynika z niego, że stolicą światowej innowacyjności są Stany Zjednoczone. Tamtejsze firmy stanowią blisko połowę z 50 wyróżnionych firn. Drugie miejsce w rankingu z 15 przedsiębiorstwami zajmuje Azja. Europejska firma (BMW) pojawiła się dopiero na 14 miejscu.

Wartość raportu BCG nie polega na prostym zestawieniu największych firm innowacyjnych. Przy okazji rankingu dowiadujemy się, na podstawie informacji od ich menedżerów, jakie są obecne trendy w innowacyjności. Z najnowszej edycji badania wynika, że innowacyjność cieszy się dużym wzięciem i jest przedmiotem zainteresowania szefów firm. 76 proc. respondentów wskazało innowacyjność jako jeden z 3 priorytetów – to najwyższy poziom w historii badania. Dla prawie jednej czwartej ankietowanych jest ona „top priority". Jeszcze większe znaczenie przykłada  do innowacji najwyższy szczebel zarządzanie, czyli CEO – 85 proc. z nich wymienia innowacyjność jaką jeden z trzech naczelnych priorytetów.

Światowi liderzy ani myślą o ograniczaniu inwestycji. 69 proc. respondentów deklarowało zwiększenie nakładów na innowacyjność w 2012 r. To najwyższy poziom od 6 lat.

Kolejnym interesującym trendem, mogącym zaważyć na rozkładzie miejsc w rankingu już  najbliższych latach, jest różnica w podejściu do innowacyjności wśród menedżerów w poszczególnych krajach świata. Autorzy raportu już w 2010 roku zauważyli, że USA i Europa odstaje od rynków wschodzących pod względem znaczenia, jakie przykłada się innowacyjności. Aż 90 proc. firm z Indii i 89 proc. przedsiębiorstw południowoafrykańskich przyznaje, że innowacyjność znajduje się wśród trzech głównych priorytetów. Dla porównania w USA jest to 66 proc., w Europie - 80 proc.

Analizy BCG wskazują również, że innowacyjność w największych firmach nie jest dziełem przypadku, ale przemyślanej strategii. Wśród czynników, które menedżerowie wskazują jako kluczowe dla sukcesu, znalazły się m.in. wsłuchiwanie się w głos konsumentów, dywersyfikacja innowacji i umiejętność myślenia wielowymiarowego, holistyczne podejście, a nie traktowanie innowacyjności w oderwaniu od całości sytemu funkcjonowanie firmy. Eksperci wskazują także wielką rolę osobistego zaangażowania szefów firm. Ten czynnik był najczęściej wskazywany przez ankietowanych menedżerów, jako główny motor napędowy innowacji. Myślę, że nasi prezesi powinni wziąć to sobie do serca.

Warto przyjrzeć się analizom BCG ponieważ wyraźnie pokazują, że pomimo widma kryzysu gospodarczego, innowacyjność jest w modzie, a nakłady na nią będą zwiększane. Przykłady największych światowych firm udowadniają, że innowacyjność, aby przyniosła sukces, powinna być wpisana w strategię firmy na wszystkich jej poziomach i wspierana dodatkowo autorytetem charyzmatycznego szefa. Chociaż polskie firmy nie znalazły się jeszcze w gronie 50. największych innowatorów, zawsze mogą skorzystać z ich opinii i doświadczeń...

Owszem, innowacje często są domeną małych firm, nie zmienia to jednak faktu, że w skali całej gospodarki największe podmioty są (a przynajmniej powinny być) siłą napędową innowacyjności i stanowić wzór dla innych.  Akcentowanie roli wielkich firm w procesie unowocześniania wydaje się oczywiste, ale wcale nie jest, jeśli weźmie się pod uwagę wciąż obecną w naszym kraju niechęć do wielkich korporacji.

W skali globalnej to największe przedsiębiorstwa są liderami zmian i wyznaczają nowe standardy. Potwierdza to także najnowszy ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm na świecie przygotowany przez firmę doradztwa strategicznego Boston Consulting Group. Ranking powstał na podstawie opinii 1500 dyrektorów i członków zarządów przedsiębiorstw z kilkudziesięciu państw. Dodatkowo, eksperci sporządzając zestawienie, ocenili wyniki finansowe  firm, m.in. poziom zwrotu dla akcjonariuszy, wzrostu przychodów itd.

Pozostało 80% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację