Rosnący popyt na tablety to zagrożenie dla rynku notebooków?
Szacujemy, że polski rynek notebooków sięgnął w zeszłym roku 1,7-1,75 mln urządzeń. Zauważalny jest dalszy spadek sprzedaży w stosunku do 2012 roku. Główna przyczyna to właśnie coraz większa konkurencja ze strony tabletów. Choć rynek tych urządzeń ustabilizował się i notuje już mniejsze wzrosty, to nadal kanibalizuje kategorię komputerów mobilnych. Przewidujemy, że na spadek sprzedaży będzie miał też wpływ boom na rynku tanich smartfonów. Możliwe jest, że spadki na rynku notebooków będą jednak mniejsze dzięki rosnącej popularności urządzeń hybrydowych 2w1 i 3w1, takich jak ASUS T100 czy Transformer Book Trio. Takie modele oferują funkcjonalność i produktywność znacznie wyższą niż dostępne na modele tabletów i smart fonów.
Kto kupuje więcej – klienci instytucjonalni czy indywidualni?
Trend się nie zmienia i nadal znacznie większą sprzedaż zapewnia rynek klientów indywidualnych, choć spodziewamy się większej liczby zamówień publicznych. Patrząc na dalsze zmiany na polskiej scenie politycznej możemy założyć, że w ciągu najbliższych dwóch lat wydane zostaną spore pieniądze unijne na infrastrukturę. Z pewnością część z nich zostanie przeznaczona na modernizację infrastruktury IT. Bardzo trudno oszacować jednak jakie to będą pieniądze.
Jakich trendów spodziewacie się w 2014 roku na rynku notebooków?