Reklama

Dobra zmiana jest potrzebna

Sytuacja demograficzna Polski sprawia, że sposoby działania z przeszłości nie są już gwarancją sukcesu gospodarczego w przyszłości – pisze ekonomista.

Publikacja: 21.12.2015 20:00

Dobra zmiana jest potrzebna

Foto: materiały prasowe

Wyłonienie nowego rządu sprowokowało na nowo dyskusję o polityce gospodarczej w naszym kraju. Na łamach „Rzeczpospolitej" w artykułach pojawia się m.in. pytanie/teza – silnie wyartykułowana np. przez prof. Andrzeja Wojtynę („Czy gospodarka potrzebuje dobrej zmiany", 13 grudnia 2015 r.) – że być może nie warto nic zmieniać w polityce, która w ostatnich 25 latach przyniosła nam niewątpliwy sukces.

Takie podejście zakłada, że mechanizmy i sposoby działania z przeszłości są gwarancją sukcesu w przyszłości. Biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w polskiej gospodarce, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że tak nie będzie. W tej sytuacji dobra zmiana jest potrzebna, ale nie będzie o nią łatwo. Każda zmiana rodzi bowiem napięcia związane z definiowaniem na nowo wygranych i przegranych. W Polsce dobra zmiana będzie możliwa dopiero wówczas, gdy zmieni się podejście do polityki gospodarczej – nastąpi odejście od tego, by płynąć z prądem tych czy innych grup interesu, a rządzący będą mieć spójną wizję i strategię gospodarczą, która pozwoli się im koncentrować na wyjaśnianiu (i przekonywaniu społeczeństwa), dlaczego coś warto, a czegoś nie warto robić, oraz na wspomaganiu potencjalnych przegranych, tak by także oni mogli odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów Drogowych
Opinie Ekonomiczne
Polscy przedsiębiorcy apelują o państwową pomoc dla Barlinka po rosyjskim ataku
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Strategia szaleńca?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Technologia atakuje. Należy się bać?
Reklama
Reklama