Wraz z wejściem w życie art. 25 ust. 5 ustawy o z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (DzU nr 112, poz. 654, z późn. zm.; dalej udl) minister finansów otrzymał delegację do wydania rozporządzenia określającego zakres obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów wykonujących działalność leczniczą za szkody będące następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych albo niezgodnego z prawem zaniechania udzielenia świadczeń zdrowotnych oraz do określenia minimalnej sumy gwarancyjnej tego ubezpieczenia. Wypełniając delegację ustawową, minister wydał 22 grudnia 2011 r. rozporządzenie (dalej rozporządzenie), które weszło w życie 1 stycznia 2012 r. Zastąpiło ono rozporządzenia ministra finansów: z 28 grudnia 2007 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC świadczeniodawcy udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej (DzU nr 3, poz. 10) i z 26 kwietnia 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC lekarzy i lekarzy dentystów wykonujących zawód na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 78, poz. 515).
Jak wynika z uzasadnienia do projektu rozporządzenia, głównym jego celem (poza ujednoliceniem) było dostosowanie stanu prawnego do realiów i specyfiki rozwoju rynku świadczeń medycznych (ustalono stosowanie rozporządzenia do zabiegów chirurgii plastycznej lub zabiegów kosmetycznych, jeżeli są udzielane w przypadkach będących następstwem wyłącznie wady wrodzonej, urazu, choroby lub jej leczenia) oraz podwyższenie obowiązujących uprzednio minimalnych sum gwarancyjnych. Uzasadnieniem podwyższenia sum gwarancyjnych była dokonana przez Ministerstwo Finansów analiza orzecznictwa w sprawach o odszkodowanie i zadośćuczynienie lub rentę z tytułu błędu lekarskiego skutkującego odpowiedzialnością ubezpieczyciela.
Także zaniechanie
Najistotniejsze jest, że obowiązkowe ubezpieczenie OC – zgodnie z zasadami rozporządzenia – obejmuje nie tylko następstwa błędnych działań związanych z udzielaniem świadczeń medycznych, ale także następstwa i ewentualne konsekwencje związane z niepodjęciem działań przed pomiot prowadzący działalność leczniczą (nieudzielania świadczeń zdrowotnych). Ochroną ubezpieczeniową zostały więc objęte przypadki, w których podmiot wykonujący działalność leczniczą bezpodstawnie odmówił udzielenia świadczeń zdrowotnych, a także niezasadnie i zbyt wcześnie zaprzestał ich udzielania. Ochrona ubezpieczeniowa została ukształtowana na zasadzie triggera act commited. Oznacza to, że zdecydowano się na określenie klauzuli czasowej ochrony ubezpieczeniowej poprzez ustalenie, że z każdym nieprawidłowym działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego podmiotu wykonującego działalność leczniczą będzie się wiązać ochrona ubezpieczeniowa.
Proponowana wcześniej zapadka czasowa loss occurance (odpowiedzialność ubezpieczeniowa związana jest z okresem ubezpieczenia) w znacznie mniejszym stopniu chroniła interesy potencjalnych poszkodowanych pacjentów. Proponowany trigger los occurance byłby rozwiązaniem niezgodnym z art. 9a ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (DzU nr 124, poz. 1152), statuującym zasadę, że ubezpieczenie obowiązkowe OC obejmuje szkody będące następstwem konkretnego zdarzenia, które miało miejsce w okresie ubezpieczenia. Z praktycznego punktu widzenia takie rozwiązanie wprowadza najszerszy i najdłuższy zakres ochrony ubezpieczeniowej. Rozciąga się ona na okres od momentu wystąpienia zdarzenia powodującego szkodę, tj. od chwili udzielania świadczenia zdrowotnego lub od chwili niezgodnego z prawem zaniechania udzielenia świadczenia zdrowotnego, aż do upływu terminu przedawnienia roszczenia. Rozwiązanie takie jest korzystne tak dla poszkodowanych (pacjentów), jak i ubezpieczonych prowadzących działalność leczniczą.
Wyłączenia
Rozporządzenie w § 2 ust. 2 określa przypadki, w których ochrona ubezpieczeniowa zostaje wyłączona. Ubezpieczenie OC nie będzie obejmowało szkód: