Koronawirus uszkadza naczynia krwionośne. Badacze odkryli dlaczego

Zespół badaczy z Uniwersytetu w Tel Awiwie zidentyfikował pięć z 29 białek, które składają się na cząsteczkę koronawirusa SARS-CoV-2, które odpowiadają za uszkadzanie naczyń krwionośnych przez koronawirusa - informuje "Jerusalem Post".

Publikacja: 05.11.2021 07:19

Naczynie krwionośne

Jednym z objawów, które pojawiają się przy COVID-19, są poważne uszkodzenia naczyń krwionośnych, które mogą prowadzić do udarów i powstawania zakrzepów. Dotychczas badacze nie wiedzieli dlaczego dochodzi do tego typu uszkodzeń w związku z COVID-19.

Teraz, badania przeprowadzone w Izraelu pozwoliły zidentyfikować białka, które są odpowiedzialne za te objawy COVID-19.

- Obserwujemy częste występowanie chorób żył i zakrzepów, udarów i zawałów wśród chorych na COVID - mówi dr Ben Maoz, główny autor badań, których wyniki opublikowano na łamach magazynu "eLife".

Izrael obawia sie uderzenia grypy. Kierownictwo resortu zdrowia się szczepi

- Uważaliśmy COVID głównie za chorobę układu oddechowego, ale prawda jest taka, że zakażeni koronawirusem są trzy razy bardziej narażeni na udar lub atak serca - dodał dr Maoz. - Wszystkie dowody wskazują, że wirus poważnie uszkadza naczynia krwionośne lub komórki śródbłonka wyściełające naczynia krwionośne. Jednakże dotychczas traktowaliśmy wirusa jako całość. My chcieliśmy ustalić, które białka wirusa są odpowiedzialne za te uszkodzenia - wyjaśnił.

29

Tyle białek produkuje koronawirus po przedostaniu się do organizmu

W ramach badań badacze umieszczali różne sekwencje RNA z białek wirusa w naczyniach krwionośnych człowieka w warunkach laboratoryjnych, by zaobserwować reakcję tych ostatnich na kontakt z białkami SARS-CoV-2.

- Kiedy koronawirus dostaje się do organizmu, zaczyna produkować 29 białek, powstaje nowa cząsteczka wirusa, która produkuje 29 białek, itd. - tłumaczył dr Maoz. - Dokładnie zbadaliśmy wpływ każdego z 29 białek i udało nam się zidentyfikować pięć konkretnych, które wywołują największe uszkodzenia komórek śródbłonka - dodał.

Badacze liczą, że ujawnienie mechanizmu, który stoi za uszkadzaniem naczyń krwionośnych, pomoże w znalezieniu terapii pozwalającej przeciwdziałać tym zmianom.

Ochrona zdrowia