Producenci baterii liczą na samochody

W 2007 r. sprzedano pół miliona hybryd. O lukratywne zlecenia coraz ostrzej walczą producenci baterii wykorzystywanych w produkcji aut z napędem ekologicznym

Publikacja: 18.02.2008 03:57

Producenci baterii liczą na samochody

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze w pierwszej połowie roku ma rozpocząć jazdy testowe ładowany z gniazdka Chevrolet Volt. General Motors chce, by pod koniec 2010 r. samochód znalazł się na rynku. Ma być pierwszym pojazdem hybrydowym pozwalającym na przejechanie ok. 65 km wyłącznie na silniku elektrycznym. Władze koncernu wierzą, że nowy model pozwoli wreszcie nawiązać skuteczną walkę z Toyotą, której Prius zdominował rynek aut hybrydowych. I są gotowe wydać na jego stworzenie nawet miliard dolarów.

Ogromne pieniądze wydawane na produkcję aut z napędem hybrydowym sprawiają, że również wśród producentów baterii walka o lukratywne kontrakty jest coraz ostrzejsza. Największe ambicje ma Sanyo. Firma, której ogniwa wykorzystywane są w 40 proc. telefonów komórkowych na świecie, jeszcze w tym roku zamierza rozpocząć masową produkcję baterii litowo-jonowych do samochodów.

Japońska fabryka jest już na ukończeniu i do 2009 r. ma zapewnić koncernowi 40 – 50 proc. udziału w rynku. Obecnie Sanyo współpracuje m.in. z Hondą i Fordem, zaopatrując samochody hybrydowe tych marek w ogniwa niklowe. Koncern jest jednak dobrej myśli i liczy, że uda mu się uzyskać również kontrakty na baterie litowo-jonowe, a to pozwoli powalczyć także o innych potentatów rynku samochodowego.

Inni uczestnicy rynku również nie mają wątpliwości co do kierunku jego rozwoju. – Baterie litowo-jonowe są najbardziej obiecującym źródłem elektryczności dla samochodów o napędzie hybrydowym. Wykorzystywane obecnie ogniwa niklowo-metalowe w ciągu kilku lat zostaną wyparte – twierdzi Jill Ledger, dyr. ds. komunikacji francuskiego producenta baterii Saft.

Dotychczas baterie litowo-jonowe wykorzystywane były głównie w telefonach komórkowych i laptopach. Mimo że pozwalają one na zgromadzenie większej energii niż baterie NiMH, główną przyczyną uniemożliwiającą zastosowanie ich w motoryzacji było przegrzewanie się baterii. To ma się jednak zmienić.

Należąca do koncernu LG spółka Compact Power ogłosiła kilka miesięcy temu, że udało jej się opracować system płynnego chłodzenia, który ma wyeliminować ograniczenia związane z przegrzewaniem się baterii litowo-jonowych. Po opatentowaniu technologii Koreańczycy liczą, że zwiększony popyt na produkowane przez nich ogniwa litowo-jonowe przyniesie ok. 1 mld dol. przychodów w ciągu najbliższej dekady.Compact Power jest jedną z dwóch firm, które współpracują z GM przy pracach nad stworzeniem Volta. Producent samochodów otrzymał już od Koreańczyków dwa zestawy baterii do testów, niebawem ma otrzymać testowe baterie od drugiej z firm, A123 Systems and Continental.

Rynek pojazdów, w których stosowany jest napęd hybrydowy, od lat systematycznie rośnie. Obecnie już 11 koncernów samochodowych produkuje lub prowadzi prace badawcze nad autami z silnikami hybrydowymi. Francuski producent baterii Saft ocenia, że w 2007 roku sprzedano niemal pół miliona samochodów z napędem hybrydowym. W bieżącym roku liczba ta ma wzrosnąć o ok. 75 proc., do 870 tys. Zgodnie z prognozami Safta, w 2010 roku na całym świecie kupionych zostanie aż 1,7 mln hybryd.

Największym rynkiem są obecnie Stany Zjednoczone. Z danych przedstawionych przez producentów wynika, że w ubiegłym roku nabywców znalazło tam ponad 350 tys. takich aut, czyli 100 tys. więcej niż rok wcześniej. Niekwestionowanym liderem rynku jest Toyota, która sprzedała w tym czasie prawie 257 tys. pojazdów, przede wszystkim dzięki popularności modelu Prius (180 tys. szt.). Sprzedaż samochodów hybrydowych na amerykańskim rynku może zdaniem ekspertów wzrosnąć w tym roku do ok. 400 tys.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

r.sigiel@rp.pl

Jeszcze w pierwszej połowie roku ma rozpocząć jazdy testowe ładowany z gniazdka Chevrolet Volt. General Motors chce, by pod koniec 2010 r. samochód znalazł się na rynku. Ma być pierwszym pojazdem hybrydowym pozwalającym na przejechanie ok. 65 km wyłącznie na silniku elektrycznym. Władze koncernu wierzą, że nowy model pozwoli wreszcie nawiązać skuteczną walkę z Toyotą, której Prius zdominował rynek aut hybrydowych. I są gotowe wydać na jego stworzenie nawet miliard dolarów.

Pozostało 87% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska