Chodzi o fundamentalną dla Facebooka opcję „lubienia" postów znajomych, czy stron firmowych. Wykorzystywana jest ona do budowania sieci połączeń między użytkownikami i firmami, a także stanowi podstawę dla wszelkich działań reklamowych w najpopularniejszym portalu społecznościowym świata.
Jak się okazuje „Lubię to!" nie jest oryginalnym pomysłem Facebooka. Rembrandt Social Media twierdzi, że dysponuje patentem chroniącym ten pomysł. Firma wynajęła już nawet kancelarię Fish & Richardson, która złożyła odpowiednie dokumenty w sądzie federalnym w Virginii.
Holendrzy twierdzą, że pomysł na „lubienie" aktywności znajomych w sieci społecznościowej jest dziełem nieżyjącego już programisty Joannesa Jozefa Everardusa Van Der Meera. Stworzył on sieć społecznościową Surfbook, w której - dokładnie tak samo jak na Facebooku - internetowi znajomi mogli wcisnąć guzik „Lubię to!" aby pokazać aprobatę dla naszej aktywności. Odpowiedni patent został Van Der Meerowi przyznany w 1998 roku. Jak podkreślają prawnicy - to było całe pięć lat przed pojawieniem się Facebooka. Co więcej, we własnych zgłoszeniach patentowych pracownicy Facebooka powoływali się na pomysły Holendra, a zatem wiedzieli o ich istnieniu.
Programista zmarł w 2004 roku, a jego Surfbook (zarządzany przez firmę Aduna) nie zdobył popularności.
- To, czy proponowana przez niego sieć odniosła komercyjny sukces nie ma znaczenia dla prawa patentowego. To on naprawdę stworzył koncepcję pamiętnika w Internecie - mówi Tom Melsheimer, prawnik reprezentujący holenderską firmę. - Można powiedzieć, że wpadł na pomysł aby publikować informacje i dzielić się nimi z określonym gronem ludzi, a także zamieszczać linki do różnych typów informacji. To był początek tego, co dziś znamy jako sieci społecznościowe. Van Der Meer był pionierem.