Reklama

Siecią neuronową w korki

Sztuczna inteligencja i superkomputery pomogą złagodzić problemy związane z ruchem miejskim.

Publikacja: 18.12.2017 17:20

Analiza miejskich korków uwzględnia wykroczenia drogowe

Analiza miejskich korków uwzględnia wykroczenia drogowe

Foto: AdobeStock

Gdy przemieszczasz się po mieście, możesz dostrzec kamery obserwujące skrzyżowania. Zostały one zainstalowane w celu monitorowania warunków ruchu, dokumentowania zdarzeń drogowych czy przestępstw. Okazuje się, że mogą one również pomóc inżynierom ruchu drogowego w optymalizacji przepływu aut i to bez konieczności wielogodzinnego oglądania nagrań.

Naukowcy z University of Texas w Austin (UT) i Texas Advanced Computing Center opracowują narzędzia oparte na sztucznej inteligencji do automatycznej analizy zachowań na drodze i stworzenia przeszukiwalnych baz danych.

Nowe rozwiązanie wykorzystuje nieprzetworzone zdjęcia z kamer rozmieszczonych w Austin do rozpoznawania obiektów – ludzi, samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek, rowerów, motocykli i świateł drogowych, oraz ocenia, w jaki sposób poruszają się i oddziaływują na siebie. System ma ocenić, w których miejscach powstają zatory i co jest ich przyczyną. Ma on możliwość głębokiego uczenia się (ang. deep learning) i automatycznego zbierania danych.

Algorytm etykietuje wszystkie poruszające się obiekty, śledzi ich przemieszczanie, porównuje z innymi wcześniej rozpoznanymi i przetwarza wyniki. Wszystko sprowadza się do prostego zadania liczenia poruszających się pojazdów i identyfikacji bliskich spotkań z pieszymi.

Trudność polega na skali zadania. Austin jest 11. miastem pod względem ilości ludności w Stanach Zjednoczonych i liczy prawie milion mieszkańców. To też najbardziej zakorkowane miasto w USA.

Reklama
Reklama

Zrozumienie natężenia ruchu i jego zmian w czasie ma kluczowe znaczenie dla procesu tworzenia modeli transportowych i oceny działania sieci. – Obecna praktyka często opiera się na wykorzystaniu drogich czujników do ciągłego gromadzenia danych lub na badaniach ruchu, które przez kilka dni oceniają jego natężenie w wybranych okresach – mówi Natalia Ruiz Juri, dyrektor Centrum Modelowania Sieciowego w UT. – Wykorzystanie sztucznej inteligencji do automatycznego generowania danych o natężeniu ruchu z istniejących kamer zapewniłoby znacznie szerszy, przestrzenny i określony w czasie obraz sieci transportowej, ułatwiając prowadzenie innowacyjnych badań i zarządzanie ruchem.

Algorytm ma też pozwolić na automatyczną identyfikację potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń, w których pojazdy i piesi znajdą się w pobliżu siebie. Do tego mają posłużyć dane z wykroczeń drogowych, takie jak jazda pod prąd czy wymuszanie pierwszeństwa.

W planach jest również zbadanie, w jaki sposób automatyzacja może ułatwić inne analizy związane z bezpieczeństwem, takie jak identyfikacja miejsc, w których piesi przecinają ruchliwe ulice poza wyznaczonymi przejściami, zrozumienie, jak kierowcy reagują na różne rodzaje oznakowania i określają, jak daleko piesi są skłonni chodzić, aby pokonać jezdnię w sposób zgodny z przepisami.

Projekt pokazuje, w jaki sposób sztuczna inteligencja może zredukować wysiłek włożony w analizę danych wideo i dostarczyć użytecznych informacji dotyczących bezpiecznego poruszania się. Nadjeżdżające samochody autonomiczne otrzymają jeszcze jedno źródło danych poprawiające ich funkcjonalność i bezpieczeństwo. ©?

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama