Hybrydy szturmują rynek samochodów

Atutami aut z takim napędem są dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa oraz duża wartość odsprzedaży

Publikacja: 16.08.2012 23:52

Lexus GS 450h osiąga setkę w 6 sekund, a pali niecałe 6 litrów paliwa na 100 kilometrów

Lexus GS 450h osiąga setkę w 6 sekund, a pali niecałe 6 litrów paliwa na 100 kilometrów

Foto: Toyota

Samochody o napędzie hybrydowym stają się coraz popularniejsze. Także w Polsce: choć to na razie margines całego rynku aut osobowych, wzrost sprzedaży jest zauważalny.

– To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. – Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, dwa lata temu już dwa razy tyle, a rok temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę.

Według Instytutu Samar w 2011 roku zarejestrowano w Polsce 897 samochodów z napędem hybrydowym.

Pionierem na rynku aut hybrydowych jest Toyota. W tym roku liczba sprzedanych na całym świecie hybryd tego producenta przekroczyła 4 mln sztuk.

Elektryczny luksus

Najbardziej znanym modelem tego typu jest Prius, ale popularność – dzięki niskiej cenie – zdobywa hybrydowy Yaris: kosztuje w Polsce 65,1 tys. zł. Od debiutu w czerwcu polscy klienci zamówili 292 sztuki, podczas gdy plan sprzedaży Toyota Motor Poland na 2012 rok zakładał 200 aut.

Pojazdy z hybrydowym napędem dobrze nadają się na auta firmowe

We wrześniu zadebiutuje jeszcze Prius Plug In – samochód, którego akumulator ładowany będzie z gniazdka sieci zewnętrznej. Pełne ładowanie trwa 1,5 godz., jednak zasięg z napędem wyłącznie elektrycznym to tylko 25 km. Dalej auto pojedzie z wykorzystaniem systemu hybrydowego.

Tę technologię rozwija także luksusowa marka Toyoty – Lexus. Pierwszy hybrydowy Lexus powstał w 2005 roku i łączył rozwiązania pozornie ze sobą sprzeczne: wysokie osiągi z niskim zużyciem paliwa. W najnowszej generacji modelu GS 450h znajdujący się z przodu silnik V6 rozwija moc 345 KM, napędza koła tylne i rozpędza samochód do setki w niecałe 6 sekund. Z kolei gruntownie zmodernizowany układ napędowy Lexus Hybrid Drive pozwolił na obniżenie zużycia paliwa o 23 proc. – do 5,9 l/100 km i emisji CO2 poniżej 137 g/km. Auto jest nafaszerowane technologicznymi nowinkami, zastosowano w nim m. in. pierwszy w pojeździe hybrydowym zintegrowany układ sterowania czterema kołami (Lexus Dynamic Handling), zapewniający lepszą zwrotność.

Ładowanias z gniazdka

W segmencie aut z wyższej półki o klientów walczy również Mercedes. Model E 300 BlueTec Hybrid ma silnik Diesla o mocy 204 KM połączony z motorem elektrycznym o mocy 27 KM. Taka konfiguracja pozwoliła na uzyskanie średniego spalania na poziomie 4,2 l/100 km. Z kolei na rynku hybryd klasy średniej zaczynają się coraz mocniej rozpychać marki francuskie. W połowie roku z kampanią promującą technologię hybrydową wystartował Peugeot Polska. Do sprzedaży wprowadził dwa modele: 3008 HYbrid4 oraz 508 RXH. W obu silnik elektryczny współpracuje z dwulitrowym dieslem, a łączna moc sięga 200 KM.

Importer liczy, że technologią hybrydową zainteresują się firmy. – Atutem tych aut będzie wysoka cena odsprzedaży po okresie jego eksploatacji, a np. dla większości przedsiębiorców to podstawowy parametr auta flotowego – mówi Tomasz Chodkiewicz, dyrektor handlowy Peugeot Polska. Plany sprzedażowe w Polsce to 250 samochodów do końca roku. Natomiast łączna, globalna liczba zamówień na oba modele sięgnęła do końca czerwca 9 tys. sztuk.

Takie samo rozwiązanie napędu jak w peugeotach zastosował Citroen w modelu DS5. Właśnie tym samochodem jechał po swym zaprzysiężeniu prezydent Francji Francois Hollande. – Hybryda to ok. 13 proc. wszystkich zamówień w Polsce na model DS5. Niewiele mniej niż na rynku europejskim, gdzie jest to 16 proc. – mówi Marta Turska, szef PR Citroen Polska.

Układ hybrydowy przewidziany jest także w kolejnych modelach Citroena. Prototyp Numéro 9 łączy silnik benzynowy lub wysokoprężny (w zależności od rynku) z silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu samochodu, który rozwija moc 70 KM i osiąga moment 200 Nm. Silnik elektryczny jest zasilany litowo-jonowymi akumulatorami, których ładowanie z tradycyjnego gniazdka trwa 3,5 godziny.

Samochody o napędzie hybrydowym stają się coraz popularniejsze. Także w Polsce: choć to na razie margines całego rynku aut osobowych, wzrost sprzedaży jest zauważalny.

– To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. – Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, dwa lata temu już dwa razy tyle, a rok temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji