Hybrydy szturmują rynek samochodów

Atutami aut z takim napędem są dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa oraz duża wartość odsprzedaży

Publikacja: 16.08.2012 23:52

Lexus GS 450h osiąga setkę w 6 sekund, a pali niecałe 6 litrów paliwa na 100 kilometrów

Lexus GS 450h osiąga setkę w 6 sekund, a pali niecałe 6 litrów paliwa na 100 kilometrów

Foto: Toyota

Samochody o napędzie hybrydowym stają się coraz popularniejsze. Także w Polsce: choć to na razie margines całego rynku aut osobowych, wzrost sprzedaży jest zauważalny.

– To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. – Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, dwa lata temu już dwa razy tyle, a rok temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę.

Według Instytutu Samar w 2011 roku zarejestrowano w Polsce 897 samochodów z napędem hybrydowym.

Pionierem na rynku aut hybrydowych jest Toyota. W tym roku liczba sprzedanych na całym świecie hybryd tego producenta przekroczyła 4 mln sztuk.

Elektryczny luksus

Najbardziej znanym modelem tego typu jest Prius, ale popularność – dzięki niskiej cenie – zdobywa hybrydowy Yaris: kosztuje w Polsce 65,1 tys. zł. Od debiutu w czerwcu polscy klienci zamówili 292 sztuki, podczas gdy plan sprzedaży Toyota Motor Poland na 2012 rok zakładał 200 aut.

Pojazdy z hybrydowym napędem dobrze nadają się na auta firmowe

We wrześniu zadebiutuje jeszcze Prius Plug In – samochód, którego akumulator ładowany będzie z gniazdka sieci zewnętrznej. Pełne ładowanie trwa 1,5 godz., jednak zasięg z napędem wyłącznie elektrycznym to tylko 25 km. Dalej auto pojedzie z wykorzystaniem systemu hybrydowego.

Tę technologię rozwija także luksusowa marka Toyoty – Lexus. Pierwszy hybrydowy Lexus powstał w 2005 roku i łączył rozwiązania pozornie ze sobą sprzeczne: wysokie osiągi z niskim zużyciem paliwa. W najnowszej generacji modelu GS 450h znajdujący się z przodu silnik V6 rozwija moc 345 KM, napędza koła tylne i rozpędza samochód do setki w niecałe 6 sekund. Z kolei gruntownie zmodernizowany układ napędowy Lexus Hybrid Drive pozwolił na obniżenie zużycia paliwa o 23 proc. – do 5,9 l/100 km i emisji CO2 poniżej 137 g/km. Auto jest nafaszerowane technologicznymi nowinkami, zastosowano w nim m. in. pierwszy w pojeździe hybrydowym zintegrowany układ sterowania czterema kołami (Lexus Dynamic Handling), zapewniający lepszą zwrotność.

Ładowanias z gniazdka

W segmencie aut z wyższej półki o klientów walczy również Mercedes. Model E 300 BlueTec Hybrid ma silnik Diesla o mocy 204 KM połączony z motorem elektrycznym o mocy 27 KM. Taka konfiguracja pozwoliła na uzyskanie średniego spalania na poziomie 4,2 l/100 km. Z kolei na rynku hybryd klasy średniej zaczynają się coraz mocniej rozpychać marki francuskie. W połowie roku z kampanią promującą technologię hybrydową wystartował Peugeot Polska. Do sprzedaży wprowadził dwa modele: 3008 HYbrid4 oraz 508 RXH. W obu silnik elektryczny współpracuje z dwulitrowym dieslem, a łączna moc sięga 200 KM.

Importer liczy, że technologią hybrydową zainteresują się firmy. – Atutem tych aut będzie wysoka cena odsprzedaży po okresie jego eksploatacji, a np. dla większości przedsiębiorców to podstawowy parametr auta flotowego – mówi Tomasz Chodkiewicz, dyrektor handlowy Peugeot Polska. Plany sprzedażowe w Polsce to 250 samochodów do końca roku. Natomiast łączna, globalna liczba zamówień na oba modele sięgnęła do końca czerwca 9 tys. sztuk.

Takie samo rozwiązanie napędu jak w peugeotach zastosował Citroen w modelu DS5. Właśnie tym samochodem jechał po swym zaprzysiężeniu prezydent Francji Francois Hollande. – Hybryda to ok. 13 proc. wszystkich zamówień w Polsce na model DS5. Niewiele mniej niż na rynku europejskim, gdzie jest to 16 proc. – mówi Marta Turska, szef PR Citroen Polska.

Układ hybrydowy przewidziany jest także w kolejnych modelach Citroena. Prototyp Numéro 9 łączy silnik benzynowy lub wysokoprężny (w zależności od rynku) z silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu samochodu, który rozwija moc 70 KM i osiąga moment 200 Nm. Silnik elektryczny jest zasilany litowo-jonowymi akumulatorami, których ładowanie z tradycyjnego gniazdka trwa 3,5 godziny.

Samochody o napędzie hybrydowym stają się coraz popularniejsze. Także w Polsce: choć to na razie margines całego rynku aut osobowych, wzrost sprzedaży jest zauważalny.

– To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. – Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, dwa lata temu już dwa razy tyle, a rok temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę.

Pozostało 88% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska