Spalinowy urok samochodu

Choć auta elektryczne są coraz popularniejsze, tradycyjny silnik benzynowy jeszcze nie odchodzi do lamusa.

Publikacja: 19.10.2013 00:17

Silnik spalinowy może być bardziej wydajny i mniej uciążliwy dla środowiska.

Silnik spalinowy może być bardziej wydajny i mniej uciążliwy dla środowiska.

Foto: 123RF

W Norwegii najpopularniejszym autem osobowym w zeszłym miesiącu był Tesla Model S – sprzedawany w Europie zaledwie od sierpnia samochód elektryczny. W pięciomilionowym kraju zyskał 5,1 proc. rynku, prześcignął tradycyjnego VW Golfa.

Popyt na te samochody jest niezwykle duży, mimo wysokiej ceny na horrendalnie drogim rynku norweskim. Tesla kosztuje równowartość 110 tys. dolarów. Na nową sztukę u dilera trzeba poczekać kilka miesięcy. Za dodatkowe 20 tys. dolarów można kupić nieużywane auto od pośrednika. Tesla ma znakomite osiągi: prędkość maksymalną ponad 200 km na godz., a przyspiesza do „setki" w 5,4 sekundy, jedno ładowanie baterii wystarcza na przejechanie 480 km. Model S Tesli jest już bestsellerem w USA.

Czy sukces samochodów elektrycznych w Norwegii można tłumaczyć upodobaniem klientów do cichej i czystej jazdy? Czy może hojnymi dotacjami państwowymi, bezpłatnymi parkingami, utrzymywanymi przez państwo punktami ładowania, prawem do korzystania z ekspresowych pasów ruchu na autostradach i zwolnień z opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg?

Czy podobna popularność samochodów elektrycznych obejmie sporty motorowe? Czy samochody elektryczne zdominują wyścigi samochodowe?

W przyszłym roku rozpoczną się zawody Formuły E, wzorowanej na Formule 1.

– Dlaczego samochody przyjazne dla środowiska nie mogą być wchłonięte przez sporty motorowe? – pyta Alejandro Agag, szef firmy Formula E Holdings, organizatora wyścigów samochodów elektrycznych.

Zawody te będą – według organizatorów – równie fascynujące jak Formuła 1, tyle że bez straszliwego ryku silników i zapachu spalin. W serii wyścigów na torach 10 krajów weźmie udział 20 kierowców, którzy zasiądą za kierownicą samochodów z napędem elektrycznym. Zawody odbędą się m.in. w Los Angeles, Berlinie, Rio de Janeiro, Londynie, Buenos Aires i Pekinie.

Ale Formuła 1 trzyma się mocno, dla wielu fanów to właśnie ryk silników jest największym magnesem, który przyciąga na tory. Konstruktorzy pracują, silniki spalinowe są coraz sprawniejsze i szybko nie wyjdą z użycia w sportach motorowych.

Nieprędko też znikną spod masek naszych samochodów. Inżynierowie wszystkich koncernów samochodowych pracują, aby wycisnąć z nich jeszcze odrobinę więcej mocy, ograniczyć hałas, zredukować ilość szkodliwych spalin.

Nad konstrukcją „czystego" silnika spalinowego pracują też niezależne od producentów  laboratoria. Ciekawe badania prowadzone są w Argonne National Laboratory w Lemont niedaleko Chicago, finansowane przez Departament Energii USA.

Inżynierowie z tego laboratorium eksperymentują z silnikami benzynowymi i dieslowskimi. W swoich badaniach przekraczają granice możliwości silników, np. usiłują zmusić motor dieslowski do konsumowania zwykłej benzyny zamiast oleju napędowego.

Każdy, kto przypadkowo wlał benzynę do zbiornika swojego diesla, wie, że jest to kosztowny błąd (utylizacja benzyny, płukanie zbiornika itp). Ale tym właśnie zajmuje się Hence Ciatti z laboratorium Argonne. Jego celem jest połączenie wysokiej sprawności silników Diesla z względną czystością benzyny.

– To z pewnością dość osobliwy pomysł, aby silnik Diesla spalał benzynę, ale kiedy ten proces kontrolować, to nie tylko jest to możliwe, ale można osiągnąć imponujące osiągi – powiedział Ciatti. – A i emisja szkodliwych związków jest znacznie niższa.

Silniki benzynowe i dieslowskie wykorzystują kontrolowaną eksplozję paliwa w cylindrze do poruszania tłoka. Tłoki w cylindrach są połączone z wałem korbowym, który poprzez przekładnię napędza koła. Silnik benzynowy ma świece do zapłonu mieszanki paliwa i powietrza. W dieslowskich paliwo zapala się samoczynnie, gdy jest wstrzykiwane do cylindra ze sprężonym gorącym powietrzem.

Silniki Diesla, choć są bardziej wydajne od benzynowych, mają pewne wady. W procesie spalania tworzy się więcej sadzy i tlenków azotu niż w silnikach benzynowych. Jest tak, ponieważ olej napędowy spala się zbyt łatwo. Proces spalania następuje tak szybko, że paliwo nie zdąży się dobrze wymieszać z powietrzem.

– Możemy do cylindra dodać benzyny znacznie wcześniej niż olej napędowy, pozwala to lepiej wymieszać paliwo z powietrzem – mówi Ciatti. – Testy wykazały, że poprzez wprowadzenie benzyny do silnika Diesla można obniżyć emisję tlenków azotu o 90 proc., a sadzy o połowę.

Na razie takie eksperymenty są ograniczone tylko do laboratorium, ze względu na konieczność użycia specjalistycznych urządzeń. – Gdybym próbował to zrobić pod maską pojazdu, byłoby to niewykonalne – przyznaje Ciatti.

Choć zespół z laboratorium Argonne jest ciągle niezadowolony z wyników, współpracuje z głównymi producentami samochodów i firmami naftowymi. Wszystkim przyświeca nadzieja, że wysłużony silnik spalinowy, który napędza samochody od XIX wieku, ma jeszcze przed sobą jakąś przyszłość.

W Norwegii najpopularniejszym autem osobowym w zeszłym miesiącu był Tesla Model S – sprzedawany w Europie zaledwie od sierpnia samochód elektryczny. W pięciomilionowym kraju zyskał 5,1 proc. rynku, prześcignął tradycyjnego VW Golfa.

Popyt na te samochody jest niezwykle duży, mimo wysokiej ceny na horrendalnie drogim rynku norweskim. Tesla kosztuje równowartość 110 tys. dolarów. Na nową sztukę u dilera trzeba poczekać kilka miesięcy. Za dodatkowe 20 tys. dolarów można kupić nieużywane auto od pośrednika. Tesla ma znakomite osiągi: prędkość maksymalną ponad 200 km na godz., a przyspiesza do „setki" w 5,4 sekundy, jedno ładowanie baterii wystarcza na przejechanie 480 km. Model S Tesli jest już bestsellerem w USA.

Pozostało 85% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji