Laserowe oświetlenie w samochodach

Jeszcze w tym roku mają się pojawić reflektory nowej generacji – wielokrotnie jaśniejsze i oszczędniejsze niż obecnie stosowane - pisze .

Publikacja: 21.03.2014 08:18

Jasność świateł diodowych mijania, długich oraz laserowych

Jasność świateł diodowych mijania, długich oraz laserowych

Foto: BMW

W 24-godzinnym wyścigu samochodów w Le Mans najgorsza jest pora nocna. Jazda z prędkością ponad 300 km/h w rozświetlanej jedynie reflektorami ciemności szybko męczy nawet najlepszych kierowców.

Audi ułatwi swoim zawodnikom zadanie, bo w tegorocznych bolidach R18 zastosuje laserowe reflektory. Ich snop rozjaśni drogę na dystansie 700 m, dwa razy dłuższym niż światła diodowe. Koncepcyjny model Audi Sport Quattro, zaprezentowany na ubiegłorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie, ma laserowe światła długie. Prezes Audi Rupert Stadler zapowiada, że jeszcze w tym roku takie reflektory pojawią się na liście wyposażenia dodatkowego jednego z modeli.

Wyścig o palmę pierwszeństwa może wygrać jednak BMW. Firma już zapowiedziała, że w planowanym do wprowadzenia do sprzedaży jesienią hybrydowym modelu i8 za dopłatą można będzie kupić takie reflektory.

Podczas testów BMW zamontowało laserowe długie światła w jednej z limuzyn. Po włączeniu reflektorów robi się jasno jak za dnia. Widać całą drogę na odległości 600–700 m, w powodzi światła zaś roślinność obok drogi ma ciepły, zielony kolor, a nie szary jak w światłach innych reflektorów. Żeby mijane odblaskowe znaki drogowe nie oślepiały kierowcy, światła w odpowiednim momencie są nieco przygaszane. Czuwa nad tym oprogramowanie sprzężone z kamerą. Ten sam system przesuwa snop światła lub wyłącza reflektory, aby nie oślepiały kierowcy przed nami.

Reflektory wykorzystujące lasery zajmują 75 proc. przestrzeni mniej niż inne, dając przy tym dziesięć razy więcej światła. Według danych BMW pobierają 10 watów energii i emitują światło o natężeniu 340 luksów. Diody potrzebują cztery razy więcej energii, aby dać światło 200 luksów.

BMW wykorzystuje niebieski laser produkcji Osram Optosemiconductors. Pojedynczy reflektor ma trzy takie lasery (każdy o wielkości bateryjki AA), których promienie padają na płytkę fosforu o średnicy 0,4 mm. Zmienia ona długość fali na światło białe i rozprasza promień, który następnie pada na odbłyśnik  ostatecznie kształtujący snop światła.

Nikt o cenach nie chciał mówić, twierdząc, że jest na to zbyt wcześnie, należy się jednak spodziewać, że laserowe światła długie mogą kosztować nawet 10 tys. euro.

Robert Przybylski

W 24-godzinnym wyścigu samochodów w Le Mans najgorsza jest pora nocna. Jazda z prędkością ponad 300 km/h w rozświetlanej jedynie reflektorami ciemności szybko męczy nawet najlepszych kierowców.

Audi ułatwi swoim zawodnikom zadanie, bo w tegorocznych bolidach R18 zastosuje laserowe reflektory. Ich snop rozjaśni drogę na dystansie 700 m, dwa razy dłuższym niż światła diodowe. Koncepcyjny model Audi Sport Quattro, zaprezentowany na ubiegłorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie, ma laserowe światła długie. Prezes Audi Rupert Stadler zapowiada, że jeszcze w tym roku takie reflektory pojawią się na liście wyposażenia dodatkowego jednego z modeli.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji