Samolot wielopaliwowy nowej generacji

Ekologia zmusi inżynierów do wysiłku. Samoloty będą miały dwa rodzaje silników - pisze Krzysztof Kowalski.

Publikacja: 14.11.2014 07:42

Pasażerski hybrydowy samolot przyszłości będzie latającym skrzydłem

Pasażerski hybrydowy samolot przyszłości będzie latającym skrzydłem

Foto: NASA

Do 2050 roku emisje dwutlenku węgla, decybeli oraz tlenków azotu będą zredukowane, odpowiednio, o 75, 65 i 90 proc. Taki cel stawia ACARE – Rada Doradcza ds. Badań nad Aeronautyką w Europie.

Jednak aby do tego doprowadzić, nie wystarczy ulepszanie dzisiejszych technologii, konieczne będzie skonstruowanie zarówno silnika, jak i całego samolotu nowej generacji. Jeśli chodzi o samolot, prace studyjne prowadzi wiele laboratoriów na świecie. Wszystko wskazuje na to, że będzie pasażerskim latającym skrzydłem. Natomiast ze względu na napęd będzie to samolot wielopaliwowy.

Inżynierowie koncernu Rolls-Royce już pracują nad takim silnikiem, choć na razie nie ujawniają szczegółów. Prace te prowadzone są w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu AHEAD (Advanced Hybrid Engines for Aircraft Development).

Jednym z problemów lotnictwa cywilnego jest koszt paliwa. Trwają eksperymenty z uzyskiwaniem benzyny lotniczej z biomasy, czyli ze wszystkiego: z roślin spożywczych, oleistych, a nawet z drewna. Na przykład South African Airways nawiązały z koncernem Boeing współpracę, której celem jest opracowanie technologii wytwarzania biopaliwa ze specjalnej odmiany tytoniu Solaris.

Ale to są półśrodki. Samolot nowej generacji będzie wyposażony w silniki na biopaliwo oraz kriogeniczne. Takie silniki (paliwo kriogeniczne to gazy oziębione do postaci ciekłej) stosowane są w rakietach. Zbiorniki rakietowe wykonywane są ze stali. Jeśli stal zastąpią kompozyty, zbiorniki staną się lżejsze, a wówczas można je będzie stosować w samolotach.

Komisja Europejska uwzględnia w swoich planach finansowych do roku 2050 także projekt ZEHST – Zero Emission High Speed Transport. Pracują nad nim specjaliści z EADS (European Aeronautic Defence and Space Company). Zakładają, że maszyna będzie latać czterokrotnie szybciej od dźwięku (5 tys. km/h) na wysokości 30 km – trzykrotnie wyżej niż obecne samoloty pasażerskie.

Także ZEHST ma być wielopaliwowy. Projekt zakłada uzyskiwanie biopaliwa w sposób ekologiczny z glonów morskich.

– Paliwo do silników rakietowych to wodór i tlen, dlatego samolot przyszłości z silnikiem tego typu, kriogenicznym, będzie całkowicie ekologiczny. Będzie emitował tylko parę wodną. Wkraczamy tu w technikę nowych czasów. Inżynierowie będą musieli niemal zapomnieć o dotychczas stosowanej wiedzy – podkreśla Jean Botti odpowiedzialny w EADS za innowacje i technologie.

Prace nad projektem ZEHST trwają dłużej niż nad projektem AHEAD, dlatego wiadomo o nim więcej. Projekt przewiduje, że silniki na biopaliwo wzniosą maszynę na wysokość 5 km, na tym pułapie uruchomione zostaną silniki rakietowe na paliwo kriogeniczne. Przed lądowaniem pilot wyłączy silniki rakietowe i rozpocznie zniżanie lotem szybowcowym.

Również po drugiej stronie Atlantyku pracuje się nad stworzeniem samolotu pasażerskiego, który – w porównaniu z maszynami oddanymi do użytku w 1998 roku, a więc praktycznie latającymi do dziś – będzie emitował o 75 proc. mniej spalin i 83 proc. mniej decybeli. Nad takim samolotem pracują biura konstrukcyjne trzech koncernów: Boeing, Lockheed Martin oraz Northrop Grumman.

Do 2050 roku emisje dwutlenku węgla, decybeli oraz tlenków azotu będą zredukowane, odpowiednio, o 75, 65 i 90 proc. Taki cel stawia ACARE – Rada Doradcza ds. Badań nad Aeronautyką w Europie.

Jednak aby do tego doprowadzić, nie wystarczy ulepszanie dzisiejszych technologii, konieczne będzie skonstruowanie zarówno silnika, jak i całego samolotu nowej generacji. Jeśli chodzi o samolot, prace studyjne prowadzi wiele laboratoriów na świecie. Wszystko wskazuje na to, że będzie pasażerskim latającym skrzydłem. Natomiast ze względu na napęd będzie to samolot wielopaliwowy.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne