Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 19.08.2015 15:56 Publikacja: 19.08.2015 15:56
System minimalizuje ryzyko kolizji na morzu, podpowiadając jaki manewr wykonać w sytuacji zagrożenia
Foto: 123RF
System o nazwie Navdec jest wdrażany przez spółkę Sup4Nav — tzw. spin-out Akademii Morskiej w Szczecinie. Został już zainstalowany na kilkunastu statkach u różnych armatorów, między innymi na chemikaliowcach, promach i statkach żaglowych. W chwili obecnej jest on testowany, jego twórcy zbierają wszelkie uwagi od kadry nawigacyjnej, nawigatorów, kapitanów.
- Dotychczasowe systemy wspomagały nawigatorów, system Navdec idzie o krok dalej, oprócz tego, że informuje o sytuacji z którą ma do czynienia załoga, uwzględnia przepisy międzynarodowego prawa drogi morskiej i wskazuje, który statek ma pierwszeństwo. Jeśli dochodzi do sytuacji kolizyjnej, podpowiada nawigatorowi, jak zmienić kurs, by bezpiecznie minąć się z pozostałymi jednostkami — wyjaśnia dr Piotr Borkowski.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym” Bogusław Chrabota rozmawia z prof. Pawłem Poszytkiem, ekspertem zajm...
DeepSeek, Alibaba i inni. Jak chińska rewolucja w AI wpłynie na przyszłość technologii, biznesu i globalnej rywa...
B-21 "Raider" Sił Powietrznych USA odbył w piątek swój pierwszy lot, przybliżając moment wprowadzenia do floty...
Naukowcy z japońskiego uniwersytetu wykorzystali sztuczną inteligencję do stworzenia systemu, który - jak twierd...
Ryzyka i zagrożenia związane z rozwojem sztucznej inteligencji są prawie pewne, a korzyści są spekulatywne - oce...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas