System o nazwie Navdec jest wdrażany przez spółkę Sup4Nav — tzw. spin-out Akademii Morskiej w Szczecinie. Został już zainstalowany na kilkunastu statkach u różnych armatorów, między innymi na chemikaliowcach, promach i statkach żaglowych. W chwili obecnej jest on testowany, jego twórcy zbierają wszelkie uwagi od kadry nawigacyjnej, nawigatorów, kapitanów.
- Dotychczasowe systemy wspomagały nawigatorów, system Navdec idzie o krok dalej, oprócz tego, że informuje o sytuacji z którą ma do czynienia załoga, uwzględnia przepisy międzynarodowego prawa drogi morskiej i wskazuje, który statek ma pierwszeństwo. Jeśli dochodzi do sytuacji kolizyjnej, podpowiada nawigatorowi, jak zmienić kurs, by bezpiecznie minąć się z pozostałymi jednostkami — wyjaśnia dr Piotr Borkowski.
Pracę szczecińskich naukowców doceniła Unia Europejska, otrzymali oni 50 tys. euro w ramach programu przeznaczonego dla małych i średnich przedsiębiorstw Horyzont 2020. Większość wypadków morskich jest wynikiem błędu ludzkiego, a system nawigacyjny opracowany na Akademii Morskiej w Szczecinie minimalizuje ryzyko jego wystąpienia, a tym samym ryzyko kolizji.
Spółki „spin-out" to podmioty tworzone przez jednostki naukowe lub ich pracowników w celu komercjalizacji wiedzy lub technologii. Sup4Nav działa od 2013 roku, składa się z pracowników naukowych Wydziału Nawigacyjnego w tym specjalistów z dziedziny nawigacji, transportu, matematyki, informatyki, elektroniki oraz telekomunikacji.
—pap