Dotyczy to wszystkich posesji bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania.
Jeśli na nieruchomości znajduje się budynek z mieszkaniami będącymi odrębną własnością, obowiązek ten przejmują osoby, którym wspólnota mieszkaniowa powierzyła zarząd, albo właściciele lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany. Właścicielami są nie tylko osoby, firmy, które dysponują wyłącznym prawem własności, ale też współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, instytucje mające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także osoby, które w jakikolwiek sposób weszły w ich posiadanie.
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity DzU z 2005 r. nr 236, poz. 2008 ze zmianami) mówi, że właściciele muszą dbać o czystość i porządek nie tylko na chodnikach. Powinni przede wszystkim wyposażyć nieruchomości w urządzenia służące gromadzeniu odpadów komunalnych (śmietniki, zsypy, szamba) oraz utrzymywać je w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym. Oni też mają obowiązek zadbać o przyłączenie do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a jeśli jej nie ma – wyposażyć posesję w bezodpływowy zbiornik nieczystości płynnych lub przydomową oczyszczalnię. Muszą również zapewnić, że w tych urządzeniach będą gromadzone odpady powstałe na terenie nieruchomości. Są więc odpowiedzialni m.in. za to, by lokatorzy nie wyrzucali śmieci na ulicę, lecz do śmietnika na posesji. Są też zobowiązani pozbywać się odpadów komunalnych i nieczystości (wywóz śmieci, szamba) w sposób zgodny z przepisami.
Obowiązki właścicieli związane z zapewnieniem porządku i czystości wykraczają poza teren posesji. Wskazana ustawa wyraźnie mówi, że muszą sprzątać chodniki przylegające do posesji, tj. oczyszczać je z błota, śniegu i lodu oraz usuwać inne zanieczyszczenia. Obowiązki związane z utrzymywaniem czystości na chodnikach mogą wynikać także z innych przepisów, w tym z regulaminu rady gminy.
Chodnik zaś to część drogi publicznej służąca do ruchu pieszego.