Reklama

Nieliczni budują outlety

Rynek powierzchni handlowych w dużych miastach ulega nasyceniu, rośnie aktywność deweloperów w miastach o liczbie mieszkańców pomiędzy 100 a 400 tys., a nawet mniejszych. Coraz popularniejsze stają się rewitalizacje centrów miast, a także nowe formaty handlu – centra typu convenience, czyli wygodnych zakupów, parki handlowe oraz centra wyprzedażowe.

Aktualizacja: 25.02.2008 11:24 Publikacja: 25.02.2008 00:21

Co słychać na rynku

Edyta Potera, Jones Lang LaSalle:

Specyfiką outletów jest to, że w firmowych sklepach renomowanych producentów odzieży i obuwia sprzedawane są końcówki serii, próbki, resztki starszych kolekcji, zapasy i nadwyżki produkcyjne. Towar jest tańszy od 30 do 70 procent swojej ceny.

Pionierami w budowie centrów wyprzedażowych w Polsce są hiszpańska firma Neinver Polska oraz firma The Outlet Company (TOC) utworzona przez flamandzkiego dewelopera Liebrecht & Wood oraz zespół brytyjskich specjalistów ds. kompleksów outletowych.

W grudniu 2002 roku zostało otwarte pierwsze w Polsce centrum wyprzedażowe Factory Warszawa Ursus, rozbudowane o drugą fazę w 2006 r. Dziś na powierzchni 13 tys. mkw. funkcjonuje ponad 80 sklepów znanych polskich i światowych marek, m.in. Tommy Hilfiger, Mango, Benetton, Monnari czy Adidas. Oprócz galerii sklepów przygotowano specjalne miejsca do wypoczynku i parking na 700 samochodów. Firma Neinver Polska do tej pory zainwestowała w Polsce ok. 90 mln euro w następujące projekty outletowe: Factory Warszawa Ursus, Wrocław, Poznań i Kraków.

Reklama
Reklama

Tymczasem Fashion House Outlet Centre w Sosnowcu to pierwsza inwestycja The Outlet Company w Polsce. Outlet ten działa od lutego 2004 roku, a stylistyką nawiązuje do wiktoriańskiej, angielskiej uliczki. W październiku 2005 r. został otwarty Fashion House Gdańsk, przypominając architekturą wnętrz wioskę rybacką, a miesiąc później otwarto Fashion House w podwarszawskim Piasecznie, stylistyką nawiązujący do Starówki. Po rozbudowie w 2007 r. piaseczyński Fashion House ma 24 tys. mkw. powierzchni, na której znalazło się 90 sklepów. To największe takie centrum w Polsce. Można tam kupić tańsze artykuły oferowane m.in. przez: Kazar, Tchibo, Villeroy & Boch, Home Concept Store, Vision Express, Prima Moda, Park Avenue i City Moda.

Firma The Outlet Company zainwestowała dotychczas ok. 95 mln euro. Planuje budowę podobnych obiektów w Krakowie, Poznaniu i Szczecinie.Z punktu widzenia inwestycyjnego budowa centrów wyprzedażowych obarczona jest nieco większym ryzykiem, ponieważ pula najemców zainteresowanych outletami i liczba otwieranych przez nich sklepów jest ograniczona w porównaniu z klasycznymi centrami handlowymi. Z powodu specyfiki charakteru działalności centrów wyprzedażowych liczba deweloperów specjalizujących się w tego typu inwestycjach jest niewielka.

Co słychać na rynku

Edyta Potera, Jones Lang LaSalle:

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Nieruchomości
Czy mieszkanie na wynajem da jeszcze zarobić
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama