Zarządzanie i wykup mieszkania

Jak sprawdzić, czy firma administrująca budynkiem zatrudnia licencjonowaną osobę do zarządzania? Czy osoba spłacająca kredyt mieszkaniowy może wykupić mieszkanie?

Publikacja: 31.03.2008 03:17

[b]Jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej. Firma administrująca naszym budynkiem twierdzi, iż zatrudnia licencjonowaną osobę do zarządzania, ale nikt nie wie, kto to jest, i nikt jej nie widział.

Próbowałam nawiązać z nią kontakt, ale za każdym razem okazywało się to niewykonalne. Zaczęliśmy wątpić, czy taka osoba w ogóle istnieje. Czy jeśli się okaże, że tak jest, czy będzie to oznaczało, że firma administrująca postępuje niezgodnie z prawem?

Drugie pytanie dotyczy spółdzielczego mieszkania mojego syna. Od 1991 roku spłaca on kredyt mieszkaniowy, jaki zaciągnął na zakup mieszkania. Chciałby wykupić mieszkanie na obecnych zasadach, ale w spółdzielni powiedziano mi, że musi spłacić kredyt i odsetki. Czy to prawda?

[i]T.W., Skierniewice[/i][/b]

[b]Odpowiada Genowefa Baziuk-Płaska, Stowarzyszenie Wspólny Dom:[/b]

Jeśli chodzi o pytanie pierwsze, to ustawa z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w art. 184 ust. 3 mówi, że przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeżeli będzie ono wykonywane przez zarządców nieruchomości, o których jest mowa w ust. 2, to jest przez osoby posiadające licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami. Dane tej osoby wraz z numerem licencji powinny być podane w umowie o administrowanie. Do tych danych może mieć dostęp każdy właściciel lokalu w danej nieruchomości. Jeżeli osoba posiadająca licencję zawodową nie sprawuje bezpośredniej opieki nad daną nieruchomością, przedsiębiorca powinien umożliwić właścicielom lokali kontakt z tą osobą.

Odpowiadając na pytanie drugie: ustawa o pomocy państwa w spłacie starych kredytów mieszkaniowych dotyczy tylko spółdzielni i indywidualnych kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyty do 31 maja 1992 r., a także osób, które wzięły kredyt hipoteczny do 31 marca 1995 r.

Zgodnie z nią członek spółdzielni musi spłacić zadłużenie kredytowe oraz 30 proc. odsetek wykupionych przez budżet państwa (pozostałe 70 proc. się umarza). Wtedy dopiero ma prawo złożyć wniosek o przekształcenie, pod warunkiem jednak, że wpłaci sumę odpowiadającą nominalnej kwocie umorzenia kredytu związanego z tym lokalem.

Chodzi o tę część kredytu, którą zaciągnęła spółdzielnia na budowę budynku mieszkalnego, a następnie umorzoną w ciężar budżetu państwa. Przed przekształceniem sumę tę trzeba zapłacić spółdzielni, a ta wpłaci ją do budżetu państwa.

[b]Jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej. Firma administrująca naszym budynkiem twierdzi, iż zatrudnia licencjonowaną osobę do zarządzania, ale nikt nie wie, kto to jest, i nikt jej nie widział.

Próbowałam nawiązać z nią kontakt, ale za każdym razem okazywało się to niewykonalne. Zaczęliśmy wątpić, czy taka osoba w ogóle istnieje. Czy jeśli się okaże, że tak jest, czy będzie to oznaczało, że firma administrująca postępuje niezgodnie z prawem?

Pozostało 80% artykułu
Nieruchomości
Elastyczne biura w kamienicy przy Poznańskiej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Flare na Grzybowskiej. Luksusowy apartamentowiec wchodzi na rynek
Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań