Reklama

Od prezesa do handlowca, czyli polowanie na przecenę

Gratisowe pokoje u deweloperów pojawiają się i znikają – w zależności od tego, czy pytamy o nie w biurze handlowym, czy w dziale marketingu, czy u samego prezesa. Podobnie jest z wykończeniem lokalu w cenie metra

Publikacja: 27.10.2008 07:20

Od prezesa do handlowca, czyli polowanie na przecenę

Foto: Rzeczpospolita, January Misiak Jan January Misiak

Czy firmy deweloperskie rzeczywiście dają upusty i bonusy, którymi kuszą w reklamach? Postanowiliśmy to sprawdzić. Zadzwoniliśmy do firmy Mermaid Properties, która w inwestycji River House na warszawskim Mokotowie obniżyła ceny mieszkań o 10 procent w stosunku do pierwszego kwartału 2008 r. Oprócz tego deweloper przecenił mniej atrakcyjne lokale.

– Dodatkowo w cenę wliczone jest wykończenie mieszkania. Klient może jednak z tego rozwiązania zrezygnować, pomniejszając tym samym stawkę za mkw. o kolejne 10 proc. – powiedział w rozmowie z „Rz” Łukasz Dołęga, wiceprezes zarządu Mermaid Properties.

Mając taką obietnicę, zadzwoniliśmy do biura sprzedaży dewelopera, chcąc kupić dwupokojowy lokal na parterze. Na wstępie zaskoczył nas obowiązek zakupu garażu. Cena mieszkania z garażem – 483 tys. zł za 52 mkw. z wykończeniem. Chcemy jednak z proponowanego wykończenia zrezygnować. I tu kolejna niespodzianka: sprzedawca mówi, że wykończenia w cenie nie ma. Jeżeliby nam jednak na nim zależało, do ceny musielibyśmy doliczyć 10 proc.

Firma Atal realizuje inwestycje w czterech miastach: w Łodzi, Katowicach, Krakowie i we Wrocławiu. Deweloper podkreśla, że mimo trudnej sytuacji na rynku, nie zmienił cen od rozpoczęcia procesu sprzedaży.– Istnieje jednak możliwość negocjacji w granicach od 2 do 10 procent wartości mieszkania – powiedziała „Rz” Irena Kolondra, dyrektor ds. sprzedaży mieszkań w firmie Atal.

Zadzwoniliśmy więc do biura sprzedaży inwestycji Ligota Park w Katowicach. Na początku rozmowy zostaliśmy poinformowani, że możemy liczyć na rabat w wysokości 2 – 5 procent. Najwyższy upust przysługiwałby nam jednak tylko wtedy, gdy niemal całą kwotę za mieszkanie wpłacimy od razu. O zniżce 10-procentowej sprzedawca milczał.

Reklama
Reklama

O braku znaczących obniżek cen mówił w rozmowie z „Rz” budujący w Krakowie Lechosław Grochowicz, wiceprezes zarządu firmy Awim Development.

– Pomimo wyższych cen niż średnie rynkowe, obniżek nie wprowadziliśmy. Wśród klientów panowało jednak powszechne oczekiwanie na obniżanie stawek, dlatego stosujemy symboliczne rabaty w wysokości 2 – 5 proc. – powiedział Lechosław Grochowicz.

Od razu zadzwoniliśmy do biura sprzedaży osiedla Ukrytych Pragnień, inwestycji realizowanej przez Awim. Wybraliśmy dwa pokoje na parterze. Sprzedawca zdziwił się: – Upust? Musi się pan umówić na rozmowę z prezesem. Jakieś upusty są, ale nie jestem w stanie powiedzieć, w jakich granicach – usłyszeliśmy od pracownika biura.

Po obiecane bonusy zajrzeliśmy też do Szczecina. Jeden pokój gratis – zachęcał baner reklamowy na stronie internetowej inwestycji Cztery Ogrody firmy Comfortime. Szybko się jednak okazało, że promocja dotyczy tylko lokali 3- i 4-pokojowych. Według regulaminu oferta wygasła prawie trzy tygodnie temu, jednak Michał Gola, project manager firmy Comfortime, zapewniał nas, że promocja została przedłużona do końca października.

Na mieszkania inne niż kawalerki deweloper obiecywał też upust. Zapytaliśmy w biurze sprzedaży o dwa pokoje na parterze: 48 mkw. za 306 tys. zł – cena z oferty oraz o cenę po upuście. – Ale to już jest z upustem – usłyszeliśmy w słuchawce. – Normalna cena to 359 tys. zł. Deweloper zastosował obniżkę, ale nie wiem, do kiedy ona potrwa – dodał sprzedawca, stosując standardową technikę manipulacji: „albo kupujesz już, albo przegapisz promocję”.

Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Nieruchomości
Rynek nieruchomości dwa lata po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Czy będą kolejki u notariuszy
Nieruchomości
Czy to już czas na zakup mieszkania? Nie brakuje pesymistów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama